måndag 26 september 2011

Bok om 11 September

En tidig morgon i New York ligger Jasper och sover i Brooklyn. Peter skolkar utanför en skivaffär och väntar på Bob Dylans nya skiva. Clarie är på första lektionen då läraren plötsligt meddelar att ett av tvillingtornen brinner. Det är den 11 september, en dag som kommer förändra deras liv för alltid.

En bit av mig fattas ger en liten glimt ur de här personernas liv. Tillräckligt mycket för att se hur mycket händelsen påverkade dem fast än ingen de kände omkom. Ibland kunde jag känna att det var för mycket 11 september, jag ville veta mer om karaktärernas liv. Men det är trots allt 11 september som är det stora temat här och det annorlunda att se det ur New Yorkbors perspektiv. Attacken kändes på något sätt ännu mer ofattbar efter att jag läst boken.

Något jag gillade extra mycket var hur alla New York-bor hjälpte varandra i kaoset. I katastroffilmer ser man ofta hur människor trampar ner varandra, börjar slåss och sno varandras bilar för att komma bort från Manhattan. Här skrev han hur folk istället hjälpte varandra, bar de skadade, skoaffärer gav bort gympaskor till alla som flydde och affärer kastade ut vatten på gatorna. En version av mänskligheten som jag gillar mycket bättre än Hollywoods.

1 kommentar:

  1. Svar till Hanna: Precis, lite svårt att stå och prata precis bredvid två författare. Dessutom är det ganska svårt kunna röra sig inne på mässan i överhuvudtaget :P Men roligt att se dig och Elin där iallafall! :)

    SvaraRadera