tisdag 16 augusti 2011

Nya Hungerspelen?

Blodröd av Moira Young är den bok jag ser mest fram emot att läsa bland förlagens höstutgivningar. Den har tydligen jämförts med dystopier som Hungerspelen och Vägen. Filmrättigheterna har sålts och den har fått stor uppmärksamhet i Storbritannien. Handlingen känns som en ungdomsversion av Vägen och av allt det här att döma skulle detta kunna bli en av de nya stora succéerna. Det lär i varje fall inte dröja länge tills vi får veta, för boken utkommer nämligen redan nu i augusti!

Handling:
"Saba lever i en laglös, postapokalyptisk framtid. Livet är hårt i en ogästvänlig värld där bara de starkaste överlever. En dag kommer en grupp svartklädda ryttare till byn. De dödar Sabas far och rövar bort hennes älskade tvillingbror Lugh. Saba blir ensam kvar med sin lillasyster Emmi, men bestämmer sig genast för att försöka rädda Lugh. Tillsammans ger sig de båda systrarna ut på en lång och farlig resa genom det karga landskapet som bebos av desperata och kuvade människor."

4 kommentarer:

  1. Den här boken har jag på engelska i min bokhylla. Dags att läsa nu tror jag :D

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag sett i massa book hauls på engelska. Jag har även sett den svenska versionen men aldrig fattat att det var samma bokxD

    SvaraRadera
  3. Åh, den här ska jag läsa. Gillar omslaget.

    SvaraRadera
  4. Vägen - vad är det för bok? Författare?
    Hittar den inte någonstans..

    SvaraRadera