lördag 5 mars 2011

Sommarboken

Sommarboken av Tove Jansson är en liten pärla! Den består av små berättelser om Sophia och hennes farmor som tillbringar sommaren på en ö i finska viken. Inga berättelser har något samband med varandra men vissa är så fina att jag kan läsa dem flera gånger, som noveller. Jag älskar Tove Janssons barnböcker (Mumin, Vem ska trösta Knyttet, ja jag tror ni vet..) men har aldrig läst en vuxenbok av henne. Sommarboken är otroligt fin, allt jag vill just nu är att vara liten och bo på en ö i skärgården. Jag älskar Sophia och farmoderns små äventyr och ön beskriv som så vacker. Jag kan säga att det här inte är första gången jag vill bo i en bok av Tove Jansson.

2 kommentarer:

  1. Åh, det här en sådan där bok som jag verkligen älskar av hela mitt hjärta. Men det var länge sedan jag läste den. Tack för påminnelsen - nu plockade jag fram den ur bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det är just en sådan bok man kan ta fram då och då och läsa några stycken, bara för att bli lite varm inombords. Väldigt fin

    SvaraRadera