onsdag 16 december 2009

Serier, text och frågor om rasism

När flyktingen Abdi knackar på dörren och ber om hjälp förändras allt.
Innan brukade killen i boken spela Mortal combat 3 med sin kompis Ubbe eller se på basketmatcherna när Hellvik Tigers spelade. En grupp flyktingar rymmer från flykting förläggningen, de stjäl mat på statoil och gör många förargade. Rasistiska tankar sprids bland många ungdomar i skolan och de ger sig ut på nätterna för att leta efter flyktingarna Och efter skolan går de ut på torget och protesterar mot att Yosseff, helvik tigers bästa målläggare och flykting inte får stanna. Huvudpersonen själv orkar inte bry sig. Det enda han bryr sig om är Alva, tjejen i klassen han är kär i. Hon verkar inte heller bry sig tycker han. Alla flyktingar är slutligen infångade utan en, Abdi. Han får bo i pingisrummet, mamma och pappa vet inget. Men hur ska han kunna hålla det hemligt?

Jag trodde inte mycket om boken när jag först öppnade den. En halvkul bok tänkte jag, inte trodde jag att den skulle ta upp sådana ämnen som rasism. Det var jobbigt att läsa om de rasistiska åsikter många hade. Till exempel att de kallar dem för apor. Men att killen själv inte vet vad han ska tycka, inte förren Abdi dyker upp i dörren, gör det mer intressant.
Boken säger inte att rasism är rätt, utan ger en snarare något att fundera på.
Förutom denna djupare del så är boken väldigt kul att läsa eftersom den består av både serier och text.
Som ni kanske har fattat vid det här laget så vet jag inte vad huvudpersonen i boken heter. Jag har inget minne av att de nämner det någon stans och boken är skriven i jag form. Men om ni har läst den eller läser den och är mer uppmärksamma än mig så får ni gärna kommentera det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar