lördag 12 december 2009

böcker goes film


Peter Pohls bok Jag saknar dig, jag saknar dig ska ju bli film. Det är ingen jättenyhet vid dethär laget. Men nu ska också Åke Edwardssons ungdomsbok Samurajsommar bli film.

Boken som mer är för åldrarna 10-12 handlar om tolvårige Kenny som åker på Kollo. Kenny hatar kollot, han och hans kompisar fördriver den mesta av tiden till att bygga ett samurajslott i skogen. Hans dröm är att nå Satori, det tillståndet då svärdet och själen blir ett med samurajen. Han träffar även Kerstin som han tycker väldigt mycket om, frågan är bara om han ska berätta för henne om sammurajslottet.

Det är ungefär så mycket jag minns av boken, det var väldigt längesedan jag läste den. Men jag tror att den kommer bli väldigt bra som film, för det var verkligen en sådan bok som kändes som en film när man läste den.
En tredje bok som ska bli film är Marianne Fredriksons bok Simon och Ekarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar