torsdag 1 oktober 2009

Tillbaka till Natens hus och Zoey


Är ungefär i mitten på sveket, andra delen i serien nattens hus. Och serien har blivit riktigt riktigt bra. Förut tyckte jag inte jätte mycket om första boken men hela historien har blivit mycket intressantare nu.

Det som har hänt än så länge (obs. om du ska läsa första borde du nog inte läsa vad jag säger om andra) är att Zoey blivit ledare för nattens döttrar. Hennes nya pojkvän Eric är bortrest till den årliga mästerskapen i Shakespeare monologer. Nefret säger att Afrodite har förlorat sin förmåga att förutse olyckor, men snart får Zoey veta att det inte stämmer då Afrodite förutser ett bro ras där Zoeys mormor skulle dött om inte Zoey förhindrat det.
En ny lärare kommer till skolan Loren (tror jag han heter). Annars går livet toppen för Zoey förutom att hon är nervös inför sitt första möte som nattens döttrars ledare.
Men en dag ser hon på nyheterna att en kille, Chris är försvunnen. Zoey får den där känslan i magen som alltid talar rätt. Känslan säger att Chris är död, men Zoey vill inte tro det. För hon kände Chris när hon var människa. Några dagar senare hittas han död vid en flod och därefter försvinner även hans kusin.
Zoey börjar känna sig osäker på Nefret som innan varit som hennes mor. Det är någonting Nefret döljer, Zoey (och jag) har bara inte en aning om vad.

Just nu gör jag verkligen allt för att inte öppna boken och läsa till klockan tre på natten, för den är så spännande! och jag vill verkligen veta vad som händer.
Nu skulle jag egentligen plugga inför engelska provet, fysikprovet, biologiprovet, so provet + so inlämningen, fysikprovet, matteprovet, och svenska boksamtalet. Men jag vill bara läsa!
Och istället för att plugga bloggar jag.
Jag sitter och funderar på var sveket kommer in i boken. Boken heter ju faktiskt sveket och Zoey kommer antagligen bli sviken av någon.
Jag är faktiskt riktigt imponerad på författarna. Innan har boken (vampyrens märke) varit så förutsägbar, nu har de lyckats klämma in så mycket händelser samtidigt att man inte har en aning om vad som kommer hända.
Ibland måste jag erkänna, att jag kommer att tänka på Harry Potter när jag läser nattens hus. Det är inte så många skillnader, förutom att Harry potter är tusen miljoner gånger bättre och tre tusen miljoner gånger mer välskriven. Men alla går ju omkring med halvmånar i pannan, speciellt zoey som har ett ifyllt märke. Och det finns väl nästan ingen som inte känner till att Harry har en blixt i pannan. Och Zoey är ju utvald precis som Harry. Fast Harry blev utvald av ödet och Zoey av en gudinna.
Men Harry är så överlägsen den här boken att det nästan är pinsamt.
Men bara för det är den inte dålig! Jag älskar den just nu! och jag längtar verkligen tills tredje delen kommer ut på svenska! Hur lång tid det nu kommer att ta.

6 kommentarer:

  1. Jag börjar bli riktigt nyfiken på serien nu.. Kommer nog läsa den snart :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Sveket, och hon kommer bli sviken av.


    (om ni inte vill veta så kolla inte ner)



































    Neferet.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst alla böckerna på engelska och dem är jätte bra. Jag älskar dem. Jag hade först tänkt läsa dem på svenska men jag orkade inte vänta på att nästa skulle komma ut. På engelska heter de: Marked, Betrayed, Chosen, Untamed, Hunted & Tempted. Den sjunde, Burned, kommer ut den 27 april. Det kommer bli 12 böcker. Fortsätt att läsa för jag lovar att de kommer att bli bättre =) Sjukt bra böcker XD Jätte bra blogg också :)

    SvaraRadera
  4. Håller på och läser den andra boken och har nog kommit ungeför så långt som du(232 sidor) och jag fullkomligt ääälsar boken kan bara släppa den (ja e en riktig bokslukare! <33 kolla bloggen esssset.blogg.se !

    SvaraRadera
  5. Jag läser också böckerna! Sjukt bra! :D <3

    SvaraRadera
  6. Jag håller på att läsa dom också:) gilar dom fett mkt<333

    SvaraRadera