söndag 11 oktober 2009

Lite om Harry Potter och Jag.

Plötsligt händer det märkliga ting i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar.
De viskar om en viss Harry Potter....

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentilgen är en trollkarl och börjar på Hogwarths Skola För Häxkonster Och Trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr.

Nu på höstlovet har jag som plan att sträck läsa alla Harry Potter. Jag tror inte det finns ett bättre sätt att spendera mitt höstlov på.
Ni kanske känner igen texten ovan? Det är texten på Harry Potter och de vise stens baksida. Tycker ni inte att det är något speciellt med den?
För mig är den väldigt speciell. Svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor, underliga människor som står i gathörnen och viskar, de viskar om en speciell Harry potter...

De som fick chansen att uppleva när de läste texten första gången och inte hade någon aning om vem Harry Potter var. De som inte hade sett filmerna, de som inte hade hört miljoner babbla om honom. De som helt ovetande slog upp boken och blev presenterade för den stora historia om den (från början) lilla pojken Harry Potter. Jag avundas dem! Visst hade jag absolut ingen aning om vem Harry Potter var när pappa öppnade boken och började läsa. För då fanns det inga filmer, mormor hade bara hört talas om att den skulle vara bra och köpt den till mig. Men jag var för liten för att minnas de stunder jag allra helst skulle vilja minnas. När jag lärde känna Harry första gången, då jag läste på baksidan första gången och då boken tog tag i mig första gången.
Jag skulle göra mycket för de minnena

Det som jag tycker så mycket om denna texten är att den är så annorlunda från alla diskussioner, filmer och tankar runt omkring boken. Texten berättar om den magiska historia jag älskar och inte om Daniel Radcliffe som är Harry potter för alla idag.
Den visar också små detaljer som katter som läser kartor som får det att riktigt pirra i fingrarna efter boken.

1 kommentar:

  1. jag mins inte heler första gången jag läste harry
    men jag kan holla med om att harry potter 1 bara ventar på att bli läst. jag har också en blogg om
    harry potter du får gärna se den om du vill den heter harry potter och jag. så läs gärna den!
    m.v.h h-k

    SvaraRadera