lördag 30 november 2013

Månadens novell:


Hanna har läst: Förvandlingen av Franz Kafka
Gregor Samsa, en handelsresande man, vaknar en morgon
och upptäcker att han under natten förvandlats till en insekt. Mannens tankegångar förblir mänskliga samtidigt som hans utseende, rörelseförmåga och aptit anpassar sig till hans nya kropp. Förvandlingen förändrar inte bara hela Gregors liv, utan även familjen måste vänja sig vid att sonen plötsligt blivit en insekt. Detta är det första jag läst av Franz Kafka och alla åsikter jag hört om att Kafkas historier är absurda och surrealistiska kan jag bara hålla med om. Det mest uppseendeväckande med berättelsen är det faktum att Gregor inte verkar förvånad över att han blivit en insekt, utan att han ser det som något fullkomligt normalt. Med ett snyggt och smart språk är detta utan tvekan en av mina absoluta favoritnoveller.

 

 
Elin har läst: Johnny Panic och drömbibeln av Sylvia Plath 
Det här är minst sagt en annorlunda novell och jag vågar inte säga att jag fastnade för den. Berättelsens "jag" arbetar på ett sjukhus, dess verkliga arbetsgivare är Johnny Panic och för honom skapar karaktären en drömbibel. "Jaget" samlar och tar till sig och skriver om patienternas drömmar. Besattheten i andras drömmar driver karaktären allt längre och snart börjar jag ifrågasätta vad som är verkligt och overkligt eller vem som i verkligheten är sinnessjuk. Sylvia Plaths minst sagt förvirrade mig. Till och från kunde den vara spännande, med jagets besatthet i drömmar och "Johnny Panic" som framställdes som en sorts gud. Det är en mörk och surrealistisk novell som är både intressant och överraskande. Tyvärr lämnade novellen mig med alldeles för många frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar