fredag 22 november 2013

Vi måste sluta ses på det här sättet

Vi måste sluta ses på det här sättet av Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo var en bok jag hade skyhöga förväntningar på. När två av ens favoriter bland svenska ungdomsboksförfattare går ihop kan det inte bli annat än fel.

Hanna och Jens träffar varandra en kväll ute på en klubb och börjar prata. De båda befinner sig i väldigt olika faser i livet: Hanna går sista året på gymnasiet och drömmer om livet efter studenten som hon vill tillbringa i Paris och Jens är precis frånskild och bor varannan vecka med sin lilla dotter Rut. Trots det slutar det med att Hanna spenderar en natt hos Jens. När de skiljs åt glömmer Hanna att ta hans nummer och hon tänker att de kanske aldrig kommer ses igen. Detta visar sig dock inte vara fallet. När Hanna kommer tillbaka till skolan efter jullovet visar det sig att Jens är ny hjälplärare till en kille i Hannas klass och de förstår att de kommer träffas varje dag nu fram till att Hannas klass tar studenten.


Vartannat kapitel är berättat ur Hannas perspektiv och vartannat ur Jens. Denna skiftning ger boken ett bra tempo och det är intressant att följa händelseförlopper ur två synvinklar, speciellt deras båda velande och tankar om vad den andra egentligen tycker om deras relation. Språket är lätt, rappt och speglar verkligen dagens typ av språk bland unga vuxna. Det är något med bokens upplägg; korta kapitel, lättförståeliga karaktärer och framåtgående handling som gör det svårt att sluta läsa. I den aspekten lever boken upp till mina förväntningar. Det som jag dock tycker boken saknar är lite mer djup. Jag vill se fler sidor av karaktärerna och det skulle även vara intressant med en mer överraskande händelseutveckling i boken.  Trots detta är det en av de bästa svenska ungdomsböckerna som givits ut i år och jag ser fram emot fler romaner av denna författarduo!

1 kommentar:

  1. Jag gillade också den här boken riktigt mycket. Jag tyckte dock att Jens var den intressantaste av de två huvudrollsinnehavarna. Och jag håller med dig om att det är en av de bättre böckerna som släppts det här året.

    SvaraRadera