lördag 19 juni 2010

Kungliga favoriter


Om jag ska vara ärlig så har jag inte följt det kungliga bröllopet alls den här våren. Anledning: Jag är inte särskilt intresserad. Jag har bara snappat upp att det tjafsas om hur Viktoria ska ta sig fram till altaret och att det finns en hel drös med kungliga prylar i affärerna.

För att engagera mig på något sätt har jag skrivit en lista på mina prinsessfavoriter. Men efter att ha funderat jättelänge insåg jag att det är helt ute att skriva om kungligheter. Förut var kungligheter nästan det enda som gällde, Disneyprinsessor, Ivanhoe, Narnia och alla möjliga. Nu handlar det nästan bara om vampyrer och.. ja vadå? Vardagsproblem kanske. Den enda som skrivit en ungdomsbok om riktiga kungligheter på senaste tiden är Meg Cabot och hon gjorde det fantastiskt bra!


 En prinsessas dagbok (serien).

Mia är en stencool prinsessa. Hon bryr sig inte ett dugg om att hon är en prinsessa eller vad pressen säger. När hon klampar omkring i sina Dr Martens och overaller är det omöjligt att gissa att hon är arvtagerska till det lilla (påhittade) furstendömet Genovia. Dessutom är hennes dagboksanteckningar de mest underhållande som finns att läsa.

Askungen.
En gammal barndomsfavorit. Disneys version är sockersöt medan originalet är ganska hemskt. Men älskar båda lika mycket. Skulle kunna läsa och se dem hur många gånger som helst.

Caspian, Prins av Narnia. 
Prins Caspian är en av de bättre Narnia böckerna. Ett av de mest spännande äventyren när prins Caspian ska försöka bekämpa sin morbror och befria Narnia från den hemska tyrannen. Är förälskad i den magiska berättelsen.

Pippi Långstrump. 
Okej jag erkänner! Pippi Långstrump är ingen prinsessa. Men ändå säger hon att hennes pappa är kung på Kurrkurruduttu. Men gillar bilden av att den rödhåriga, fräkniga flickan som är starkast i världen skulle vara prinsessa. För hon är så oprinsessig man kan vara. Därför platsar hon helt klart i min lista.

Tänk igenom och försök komma på några böcker om kungar, prinser och prinsessor. Jag lovar att det poppar upp minst 20 Disneyhistorier och säkert en och annan folksaga. Men en modern? Skriv till mig i sådana fall.

2 kommentarer:

  1. Inte det du söker, men måste tipsa om en underbart söt film på prinsess tema! Den var egentligen smådåligt gjord på vissa ställen, men shit vad jag blev förälskad i den!
    Princess- a moder fairytale!

    SvaraRadera
  2. kommer inte på en enda modern... men min favoritprinsessa är sara crewe, om du känner till henne? a little princess av frances hodgson burnett. som egentligen inte är någon prinsessa, utan det är bara saras pappa som säger det. och sara säger att alla flickor är små prinsessor ("även du", som hon säger till den elaka miss minchin).

    SvaraRadera