fredag 14 juni 2013

Gästbloggare: Boknea!


Linnea bloggar på Boknea och är en äkta Doctor Who-älskare. Denna månaden gästbloggar hon här på Tonårsboken om det bästa med serien och varför just du borde bli ett Doctor Who fan! 

“I am the Doctor”
“Doctor Who?”

Doctor Who. Om du inte råkat leva under en sten eller bara hållit dig inom Facebooks trygga men icke-kulturella gränser hela året så har du nog stött på titeln Doctor Who någon gång under ditt internetsurfande. Men kanske har du inte riktigt förstått vad det är för något, och kanske tror du som jag trodde - att det är någon dokumentärserie om typ anonyma doktorer (???). Men jag lovar dig att Doctor Who är något bättre än så, Doctor Who är en tv-serie om en jättegammal alien som reser runt i tid och rum.

För att förklara mer utförligt: Doctor Who är en brittisk sci-fi-serie som började sändas i Storbritannien 1963 (så coolt, jag vet), höll på till 1989, blev en film 1996 och har fortsatt som tv-serie igen sedan 2005. De flesta som tittar på serien nu tittar på den från 2005, men såklart är du lite extra cool och mer “äkta” fan om du sett Classic Who (den från 1963) också (jag har försökt, det var rätt tråkigt). Lite kort handlar Doctor Who om the Doctor, en ca 700 år gammal Time-Lord som gillar att resa runt i tid och rum med sin kompanjon (oftast en snygg ung brittisk kvinna). De råkar ut för olika äventyr och räddar jorden lite då och då.

Så funderar du på att se Doctor Who? Jag vet att du kommer älska det om du ...

… älskar science fiction, men inte så hard-core. Typ low-fat-sci-fi med en nypa fantasy och ett kryddmått cheesyness. Att du gillar rymden och allt sånt där, men är inte intresserad i all vetenskap kring det.

… är karaktärsdriven. I DW (fast mest under RTDs tid) lär vi känna karaktärerna otroligt väl. De är genomtänkta, har styrkor och svagheter och de visas alla som egna fantastiska individer. Doktorn själv visar sig mer och mer komplex genom serien och hans karaktärsutveckling är något av det coolaste jag sett.

… vill glädjas över hur fantastisk du och alla andra människor är. Det finns något sorts
människohyllande i DW om hur fantastiska människorna är. The Doctor, i egenskap av alien, ser både människans styrkor och svagheter, och älskar dem alla.

… gillar när det är lite klurigt och mystiskt.

… vill se riktigt häftiga avsnitt om till exempel ängelstatyer som kan döda dig när du inte tittar på dem eller ett bibliotek som tar upp en hel planet (ja jag spelar på era bokälskartrådar för att få er intresserade).

Så alltså ärligt talat undrar jag varför du fortfarande sitter och läser det här, du borde vara på desperat jakt efter första säsongen av Doctor Who. Så fixa första avsnittet och börja titta. Don’t turn your back, don’t look away and don’t blink, because it’s so damned good. Jag vet att du kommer älska det. Allonz-y!

2 kommentarer:

  1. Kul inlägg! Såklart är man sugen på serien efter detta...

    www.bokhyllan.blo.gg

    SvaraRadera
  2. som om jag inte behövde ännu än anledning till att börja titta... Måste fixa första säsongen nu!

    SvaraRadera