onsdag 27 juli 2011

Ny bok om 11 september

Jag har precis kollat igenom Rabén&Sjögrens höstnyheter för ungdomar och läste om David Levithans nya bok "En bit av mig fattas". Han har tidigare skrivit "Ibland bara måste man" och förhoppningsvis lever den här boken upp till hans förra.

En bit av mig fattas
Det är morgon i New York. En vanlig high school-dag väntar Claire. Peter skolkar och är downtown. I Brooklyn ligger Jasper och sover. Ingen av dem anar att allt ska förändras innan dagen är slut. Det är tisdagen 11 september 2001.
Ännu en bok som handlar om 11 spetember. Hur många filmer och böcker har egentligen berättat händelsen nu ur olika perspektiv, i detalj eller förbigående? Trots det kan jag inte undvika att bli intresserad av den här boken också. Det är något med katastrofer som väcker intresse. För några veckor sedan läste jag Jonathan Safran Foers bok "Extremt högt och otroligt nära" som även den handlar om 11 september. Foers bok är en bok jag verkligen kan tipsa om, även om den vissa stunder gjorde mig lite förvirrad. Den handlar om en liten nioårig pojke som förlorar sin pappa i 11 september olyckan och hur hans liv sedan präglas starkt av händelsen.


Har ni läst många böcker om 11 september? Vad tycker ni om att fruktansvärda händelser blir så uppmärksammade i böcker och film?

1 kommentar:

  1. Jag har inte läst en endaste bok om 11 september så detta är något som jag skulle gärna vilja läsa :P Finns det några fler?! :D

    SvaraRadera