fredag 22 juli 2011

Den hemliga trädgården - en favorit!

Från början var jag nyfiken på Den hemliga trädgården för att handlingen påminde mig lite om Ögat över månskäran. Den handlar nämligen om en bortskämd flicka i Indien som flyttar till sin morbror i England när hennes föräldrar dör.

Mary är från början en otrevlig flicka som styr och ställer med alla vuxna runt omkring henne. Men i morbroderns slott i England blir hon snart uttråkad av hur lite som finns att göra där. Hon börjar då gå på upptäcksfärd i trädgårdarna tills hon en dag hittar nyckeln till en trädgård som varit låst i tio år. Tillsammans med den lite förvildade pojken Dickon börjar de i hemlighet bygga upp trädgården igen.

Flytten från Indien till England och den hemliga trädgården var de enda likheterna jag kunde hitta. Men detta känns som en bok Libba Bray hade kunnat bli inspirerad av. Det är en bok som jag själv nästan blir inspirerad av. Den är både söt och vacker, det behövs ingen magi för att göra den här boken magisk. Boken har ett enkelt och fint budskap och passar perfekt som högläsning. Den hemliga trädgården är en ny favorit.

1 kommentar:

  1. Det var ett av de vackraste omslag jag har sett till den boken. Jag älskar Den hemliga trädgården (och även Frances Burnetts "A little princess"), och filmatiseringen från 1993 är underbar (hade den inspelad på VHS för dagarna jag var sjuk hemma :). Trailern: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi1632829465/

    /Malin

    SvaraRadera