söndag 3 juli 2011

Förvånande bra!

Jag har aldrig riktigt fastnat för Chick-lit, bara sett två avsnitt av Sex and The City och inte sett någon av filmerna. Ändå blev jag helt fast när jag läste "The Carrie diaries" av Candace Bushnell, författaren till Sex and The City.

Boken handlar om Carrie Bradshaw, en av de fyra tjejerna i Sex and The City, innan hon flyttade till New York och började leva sitt glamorösa liv. I boken är hon en uttråkad sjuttonåring som  brottas med massor av problem och som längtar bort till en storstad. Hennes familj är ett enda stort kaos, med en mamma som dött ett par år tidigare och en lillasyster som börjar spåra ur. Hennes vänner finns där ibland men kan försvinna lika fort. Hennes drömmar om att få bli författare krossas när hon får veta att hon inte kommit in på sommarskrivarkursen och stressen inför collage gnager hela tiden i bakhuvudet. Dessutom dyker en ny kille upp på skolan, Sebastian Kydd, som både gör Carries liv bättre och rör till det.

Det här är den ultimata boken för sommaren. Språket är härligt och lättläst även på engelska och den är fylld av humor bland allt det dystra. För mig var det också väldigt skönt att boken inte drog några kopplingar till tv-serien eller filmerna ( i alla fall inte vad jag upptäckte, om man räknar bort sista ordet på sista sidan) och det gjorde att jag slapp känna mig ovetande och förvirrad. Jag har redan beställt bok två "Summer in the City" och jag längtar ihjäl mig efter att få fortsätta läsa om Carries liv.

6 kommentarer:

  1. kanske ska beställa hem den dåe ;) bra blogg btw ! :)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig till 98%, det enda som inte stämmer är att jag inte har beställt andra delen (ska läsa den på svenska när den kommer ut i höst), och att jag inte vet om den var lättläst på engelska (just för att jag läste den på svenska).

    Tycker den är underbart härlig, perfekt för lata sommardagar :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev väldigt besviken på den här boken, men jag misstänker att det beror på att jag har sett hela serien och båda filmerna. Hade för höga förväntningar.
    Men jag måste fråga: Vad tyckte du om Sebastian? Jag tyckte inte alls att han var särskilt spännande. Vad var det med honom som var så himla lockande egentligen? Tyckte mest han glodde på Carries kompisar.

    SvaraRadera
  4. Fia Filur: Jag håller med dig om Sebastian. Beskrivningarna om varför han var så fantastisk var lite tunna. Enligt mig var han ganska ointressant. Men Carrie hade ju något förflutet med honom och hon tyckte nog att han var väldigt snygg. Synd att du inte gillade den!

    SvaraRadera
  5. Clara: Kul att du också gillar den! Men prova andra delen på engelska. Jag tror du klarar det. :)

    Lihini: Gör det och tack så mycket!

    SvaraRadera
  6. Ja, precis! Jag tyckte också att Sebastian var ointressant. Man fick ju inte reda på något om honom förutom att han hade en gul bil typ. Skulle känt mer för Carrie om jag också tyckt att han var så fantastisk. Men även om jag inte supergillade, så kommer jag att läsa nästa del!

    SvaraRadera