fredag 20 januari 2012

My week with Marilyn

I helgen var jag på bio och såg "´My week with Marilyn", en fantastisk film om hur det är att träffa världens mest kända kvinna och vara den hon anförtror sig till.

Colin Clark tillhör en rik familj där studerande och naturvetenskapliga ämnen sätts högst. Men Colin drömmer om ett liv i filmbranchen och reser därför till London för att söka jobb. Tack vare goda kontakter och sitt stora intresse för film blir han tredje ressigörsassitent i filmproduktionen "Prinsen o
och balettflickan". En av rollerna i den filmen ska spelas av Marilyn Monroe som i ett desperat försök att bli tagen på allvar tackar ja till rollen mot legenden Laurence Olivier. Marilyn möter Colin och det gror en vänskap och ett förtroende mellan dem.

Jag visste otroligt lite om Marilyn Monroe innan den här filmen. Jag har läst ungefär 100 sidor i Joyce Carol Oates bok "Blonde" om Marilyn Monroe, men sedan gav jag upp på grund av att jag inte var så gammal då. Jag visste ingenting om hennes osäkerhet och nerviga personligheter. Jag visste inte heller att hon praktiskt taget levde på piller och brottades med många inre depressioner och kärleksproblem. Filmen visar en del av detta och det visas på ett otroligt bra sätt. Samtidigt som den visar hennes mindre bra sidor får man se hennes allra bästa och man förstår hur så många människor charmerades och förundrades av henne. Skådespeleriet är lysande överallt, och de engelska miljöerna väldigt vackra. Otroligt sevärd!

1 kommentar:

  1. Hej, du som verkar intressera dig för böcker och läsning, läs gärna min nya novell på min blogg och ge respons som jag kan lära av!
    Ha en trevlig helg, kram

    SvaraRadera