tisdag 27 januari 2009

Den femte systern


Mårten Sandén


Jag hade otroligt höga förväntningar på denhär boken och det kanske var just därför som jag blev så besviken. Agustprisnominerad, bra kritik...
Men såklart var den enligt mig raka motsatsen. Man hände inte med, fick dåliga förklaringar, man blev förvirrad. Helt plötsligt var det tre killar med och jag märkte inte ens när de kom in i berättelsen. Fick ingen förklaring på huvudpersonens synskhet och vill inte förklara för mycket men när de letade efter den "skyldiga" eller systern eller vad man ska kalla det så fick man inga förklaringar. Ena stunden så var det en tjej, sen var det en annan, sen var det en annan.
Helt förvirrad.

Okej ni som inte läst den förstår nog inte så mycket men jag kan berätta vad den handlar om:

När Elisabeth blir förtrollad i en trollsömn av en vätte som hade fått betalt för att mörda henne hamnar Jannike i ett drama som är välbekant och inte ett dugg skrämande.
Hon får reda av tre killar på en hemlig byrå att Elisabeth är ättling till en av de fem systrarna som skulle föda djävulen in i världen. Nu försöker någon mörda Elisabeth för att vara den ända ättlingen av de fem systrarna och därför föda in djävulen i världen eftersom sysrtarna misslyckades.
Medans Elisabeth ligger tryggt i en säng nedsövd i trollsömn kämpar Jannike för att mörda den som försökte mörda Elisabeth och stoppa henne från hennes onda planer.
Snart får hon reda på saker om sig själv som hon önskat att hon aldrig vetat.
Vem var hennes mamma?
Vem var hennes pappa?
vem var hon?

Faktum är att man inte får reda på svaren på några av de frågorna förutom den sista.
Hon är svärdet. Man får inte reda på vad "Svärdet" är för den delen heller.
Förlåt mig alla femte systern fans eller ni som gillade denhär boken.
Men för mig var den otroligt kass. En av de sämsta böcker jag någonsin läst Sorry :/

// Elin

1 kommentar:

  1. Vi har läst denna bok på skolan som ingick i ett tema "skräck" i 9:an.

    Tycker denna bok är otroligt dålig, luddigt skriven. Har läst igenom drygt halva boken och är redan less, man kan ju tycka att man ska läsa klart en bok innan man recenserar den, men seriöst, ska man behöva läsa 160+ sidor för att en bok ska bli "bra", det tycker inte jag.

    Är en kille på 15år, boken får inte ens ett betyg av mig...

    Vill även tillägga att när jag är en som har läst många böcker, så jag är inte helt dum, men denna bok var verkligen luddigt skriven

    SvaraRadera