lördag 24 augusti 2013

Sommarsummering del 2


Bästa strandläsning: Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Nässling. Den här boken blev som sagt min stora sommarcrush och perfekta strandsällskap. Den var lätt att komma in i handlingen, läsa om gamla favoritstycken och sidorna bara flög iväg helt enkelt.

Största överraskningen: Alltings början av Karolina Ramqvist. Trots att boken är superhypad hade jag inte alls höga förväntningar. Jag gick från att leta efter klichéer till att bli helt uppslukad av 90-talets Stockholm.

Mysigaste läsupplevelsen: The Moon and More av Sarah Dessen. Finns det något bättre ord för Sarah Dessens böcker än "mysig"? Jag kan spendera hur många sidor som helst i Colby utan att tröttna, denna sommaren var inget undantag.

Läskigaste läsupplevelsen: Kometen kommer av Tove Jansson. Jag har varit rätt mesig i min sommarläsning men det var ändå inte i brist på annat som jag har valt Kometen kommer. Tove Janssons böcker må vara mysiga men
det finns alltid något kusligt över dem. I Kometen kommer sprider den annalkande kometen hela tiden en tryckt och obehaglig stämning. Det är vackert och skrämmande på samma gång.

Bästa engelska bok: Imaginary Girls - Nova Ren Suma.
När jag var i USA fick jag tillfälle att köpa och läsa massa bra engelska böcker. Förutom The Moon and More (Sarah Dessens böcker är alltid ett säkert kort), var det kul att läsa något jag aldrig hört talas om innan, som Imaginary Girls. En bok som var otroligt annorlunda, överraskande och surrealistisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar