måndag 12 augusti 2013

Läsdagbok - I mobilen

Sedan jag var liten har jag skrivit ner allt jag läst. Jag skrev ner när jag läste det, hur lång tid det tog och vad jag tyckte om det. Jag skriver fortfarande analog läsdagbok, men jag kompletterar ofta med olika appar. Det är enkelt och smidigt att skriva ner tankar om böcker i sin mobil medan man läser. Jag tänkte passa på att tipsa om tre iphone appar jag använder. Hoppas det finns motsvarande för er som har Android, Windowsphone eller liknande

1. Day One. Det är en helt vanlig anteckningsapp och det är just enkelheten jag gillar. Här kan jag snabbt skriva ner en anteckning samtidigt som jag läser utan att bli uppehållen. Appen regristrerar automatiskt när och var jag skrev anteckningen. Jag brukar också fota av citat och lägga in i anteckningen. 


2. Books Wing är den typiska läsdagboksappen. Den påminner lite om iBooks i utseendet. Men istället för att läsa böckerna kan du skriva om dem. Appen har massa lysande funktioner. Det är lätt att hitta den bok du läser, det går att ta tid på hur länge du läser och hur många sidor (en stressande funktion) och göra vill-läsa-listor. Den enda nackdelen är att den bara finns gratis i lite-version.

3. Good Reads är böckernas Facebook och den perfekta appen för dig som vill dela med dig av din läsning och dina tankar. Som ett stort socialt nätverk för bokläsare kan dina vänner se vilken bok du läser, uppdateringar du skriver om boken och vilka böcker du vill läsa. Ett gigantiskt diskussionsforum direkt i mobilen.

Vilka bokappar använder ni er av? 

3 kommentarer:

  1. Jag använder Goodreads och gillar det starkt - har dock aldrig riktigt tagit mig tid att se igenom alla funktioner (det finns så många...) , men borde förmodligen det :)

    SvaraRadera
  2. Jag använder Goodreads och tycker särskilt om funktionen att jag kan skanna streckkoden och så kommer jag till boken.

    SvaraRadera
  3. Jag alskar book reads. (Tack vare er). Asbra!

    SvaraRadera