onsdag 21 augusti 2013

Sommarsummering del 1


Bästa strandläsning - Spelregler av Jonas Karlsson
I sommar har jag läst mycket noveller på stranden. Det passar perfekt att läsa en mellan doppen i havet eller poolen och när solen ligger på kan det vara jobbigt att sitta med en tung tjock bok och försöka hitta läsro. Jonas Karlssons novellsamlingar är som alltid väldigt skickligt skrivna, underhållande och varierade. Perfekt strandläsning!

Största överraskning - Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon
På grund av alla positiva omdömen och hyllningar denna bok har fått hade jag skyhöga förväntningar på den. Jag blev minst sagt överraskad när den visade sig vara precis så bra som alla sagt. Det är en fantastisk roman som må vara väldigt komplicerad men som, när man förstår hur alla trådar hänger ihop, växer och blir ännu bättre. Att den dessutom till stor del handlar om bortglömda böcker och författare gör att det är omöjligt att inte dras in i spänningen.

Mysigaste läsupplevelse - Nathalie av David Foenkinos
En lättläst, smårolig och romantisk roman kan ibland vara väldigt skönt att läsa för att bryta av mot tyngre och svårare böcker. Nathalie är en sådan. Redan efter första kapitlet är man som läsare inne i berättelsen och det är svårt att sluta läsa när kapitlen är korta och kryddade med cliffhangers. 

Läskigaste läsupplevelse - Du vet var jag finns av Rachel Cohn
Denna bok är inte läskig på det vanliga sättet då man kanske slutar läsa för att en varelse eller människa är så konstig och utför sådana obehagliga handlingar. Du vet var jag finns är läskig för att huvudkaraktären befinner sig så långt ner och mår så dåligt. Det är jobbigt att se vad extremt dåliga matvanor tillsammans med drogproblem kan göra med en människa. 

Bästa engelska bok - Paper Towns av John Green
Det som framför allt imponerade på mig när jag läste Paper Towns var de fantastiska karaktärerna. De var så genomarbetade, roliga och oförutsägbara. Även om detta inte är en av John Greens bästa ungdomsböcker så är språket precis lika bra som alltid och boken väldigt svår att lägga ifrån sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar