lördag 31 augusti 2013

Månadens novell


Elin har läst:Tiden är ingenting av Ulf Nilsson 
När Julia tar över ett urmakeri börjar hon hitta gamla klockor från den tidigare urmakaren Hans. Bland klockorna hittar hon små kärleksförklaringar till en viss Maria. Genom brev och små lappar följer hon den kärlekshistoria som tog rum för sjuttio årsedan. Samtidigt börjar hon laga klockor och exprimentera med tiden. Något som självklart gör läsaren obeskrivligt nyfiken, jag var hela tiden tvungen att veta vad som skulle hända. Trots att inledningen var mist sagt underlig började alla bitar falla på plats i slutet av novellen. Jag var inte lite tagen av kärlekshistorien som Julia utan mer av novellens uppbyggnad. Jag har tidigare bara läst Ulf Nilssons barnböcker, men efter Tiden är ingenting hoppas jag få läsa mer ungdom- och vuxenromaner av honom!




Hanna har läst:Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July
Efter att ha läst en lång intervju med Miranda July i DN i somras angående hennes pågående utställning ”We Think Alone” på Magasin 3 i Stockholm blev jag väldigt sugen på att läsa noveller av henne igen. Ingen hör hemma här mer än du är en av mina favoritnovellsamlingar och även om vi nämnt den förut här på bloggen vill jag tipsa om den  igen. Det är en fantastisk novellsamling bestående av 15 absurda, detaljrika, vardagliga, spännande och underhållande historier. Vi får bland annat möta en jordbävningsexpert som planerar hur hon ska förföra prins William, en kvinna som undervisar pensionärer i simning i sitt vardagsrum och en gammal man som förälskar sig i en blind-dejt som aldrig dyker upp. Novellerna känns så annorlunda och välskrivna att de går att läsa om många många gånger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar