måndag 26 augusti 2013

Nyupptäckta tv-serier

Efter att jag i våras varit helt uppslukad av både Lost och Mad Men hade jag ett par veckor i början av sommarlovet när jag var serielös och inte hade något att titta på. Det var först då jag insåg vilken härlig känsla det är att vara inne i en serie och kunna se hur många avsnitt på rad som helst utan att tröttna. Som tur är har jag de senaste veckorna hittat många nya serier och dessa är fyra av mina favoriter.

Orange Is the New Black
En alldeles ny serie från Netflix som det än så länge (tyvärr!) bara finns en säsong av. Piper Chapman blir tvungen att lämna sitt till synes perfekta och bekväma liv för att avtjäna 15 månader i fängelse för ett brott hon var delaktig i för 10 år sedan. I fängelset träffar hon sin medbrottsling och före detta flickvän som också var den som angav henne. Till en början hatar Piper henne för vad hon gjort, men efter ett tag börjar gamla känslor väckas till liv. En helt fantastisk serie med otroligt många spännande, djupa och intressanta karaktärer. Det är omöjligt att inte fascineras av fängelselivet, och detta i kombination med tillbakablickar och bra musik kan inte bli annat än en ny favoritserie.



The Wire
Det tog ganska många avsnitt att komma in i The Wire, men efter snart två sedda säsonger är jag fast. Serien utspelar sig i den amerikanska staden Baltimore och i första säsongen kretsar allt kring droghandeln. Man får följa både de som utför den, motverkar den och faller till offer för den. I andra säsongen förflyttas fokus till hamnarbetarna och de gamla karaktärerna blandas med nya. Det är konstant spännande och man måste vara uppmärksam om man vill hänga med. Trots att de första säsongerna spelades in för mer än 10 år sedan håller den fortfarande.


New Girl
Bland alla tunga och djupa serier jag följer behövs verkligen New Girl för att lätta upp stämningen, och med härliga Zooey Deschanel i huvudrollen som Jess kan det inte bli fel. I början av New Girl flyttar Jess in hos de tre rumskompisarna Nick, Schmidt och Winston som bor i en lägenhet i Los Angeles. Det handlar sedan om hur deras kaotiska och konstiga liv utvecklar sig och slås samman.


Veronica Mars 
Efter att bara ha sett ett par avsnitt gillar jag redan den här serien mycket. När Veronicas bästa kompis mördas och hennes pappa förlorar jobbet som polis på grund av sina "felaktiga misstankar" startar pappan en egen privatdetektivfirma som även Veronica börjar arbeta på. Trots att hon fortfarande går i High School leder Veronica sina egna utredningar och utför många farliga uppdrag. Det är omöjligt att inte dras in i serien på direkten. Elin har tidigare skrivit om Veronica Mars tv-serien och den kommande filmen
Vad ser ni på för tv-serier just nu?

3 kommentarer:

  1. the Wire och Veronica Mars är så bra :)

    SvaraRadera
  2. Jättebra tv-serier som jag själv har slukat upp. När man väl är fast i seriernas värld är det svårt att släppa taget, och de stannar alltid kvar med en. På så sätt är det lite som böcker :)

    Mina två favoritserier (förutom Veronica Mars såklart!) är Game of Thrones och Misfits!

    SvaraRadera
  3. Jag tittar på Pretty Little Liars och The Vampire Diaries Mest men mina kompisar tittar på Teen Wolf, the walking dead, big bang theory, orange is the new black och downtown abbey så jag kommer säkert börja titta på de snart också!

    SvaraRadera