lördag 3 augusti 2013

Kapitulera omedelbart eller dö

Kapitulera omedelbart eller dö är en av de bästa svenska ungdomsböckerna som jag har läst. Det finns ingen tvekan om saken. Historien kretsar kring Mary och hennes bästa vän Lovley. Tillsammans har de byggt upp en egen värld med dialoger, skämt och drömmar som bara de förstår.

Vad som gör den här romanen så fantastiskt är just språket. Det växlar mellan engelska och svenska och är smart, humoristiskt och träffsäkert. Hur de ser på världen, lyckas tacka det allvarliga och står upp för sig själva och varandra fick mig gång på gång att häpna. Ibland var jag tvungen att läsa högt bara för att testa om det gick att hålla en sådan konversation på riktigt. Det går inte att läsa den här boken utan att bli förälskad.

5 kommentarer:

  1. Åh det är min kusins bok jue!!!! Shit vad glad jag blir. Älskar boken, är verkligen sjukt stolt över henne.

    SvaraRadera
  2. Åh, älskar den här boken så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin - Tonårsboken4 augusti 2013 kl. 22:22

      Ja så himla bra!

      Radera
  3. Älskar scenen i biblioteket!

    SvaraRadera