söndag 4 augusti 2013

I slutet av Fantomerna

Min första roman av Klas Östergren är alldeles strax utläst och jag är imponerad. Efter att ha läst den riktigt dåliga novellen Ravioli för ett tag sedan ville jag ge en av Sveriges största författare en ny chans. Just nu läser jag hans Fantomerna, en roman som  handlar om en man som befinner sig i gränslandet mellan att vara barn och vuxen och alla de komplikationer som uppstår i den åldern. Det handlar om ungdomskärleken, de första riktiga jobben, och lämnandet av föräldrarna och barndomshemmet. Temat har behandlats otroligt många gånger tidigare av andra författare och därför blir det ännu mer beundransvärt att Östergren lyckas berätta om det på ett nytt sätt.

Historien börjar med att huvudkaraktären har startat ett nytt liv i Paris och lämnat det gamla bakom sig. Men trots det smyger minnena från Sverige och ungdomen sig på hela tiden och påminner honom om ungdomskärleken Sandi, samt sin pappas hårda ord och mål om att han ska bli någonting bra. Genom tillbakablickar får vi sedan följa honom från 15-års åldern och uppåt. Det är en intressant tidsresa som innehåller många möten med personer och platser. Då och då kastas man som läsare tillbaka till Paris och får ta del av en stund från nutiden.  Tidshoppen ökar känslan av att det är en tillbakablick på ett liv och med lite mindre än 50 sidor kvar väntar jag spänt på hur historien ska knytas ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar