onsdag 15 juni 2011

Fler sådana här event!

Alldeles för sällan ordnas event och händelser kring film-och ungdomslitteratur. Det borde egentligen vara det ultimata sättet för en författare att nå ut med sin bok till rätt intressegrupp och väcka ungdomars läslust. Det enda positiva med att det inte är vanligt med sådana event är att det är så kul när det faktiskt ordnas något riktigt bra.

Igår var jag på ett event kring Peter Phols och Kinna Gieths bok Jag saknar dig, jag saknar dig som kommer på bio i höst. Det var dels förhandsvisning av filmen på biografen Grand i Stockholm och dessutom ett intressant boksamtal mellan Johanna Lindbäck, som skriver på den stora bokbloggen Bokhora, och författarna Peter Barlach och Lina Forss. Samtalet kretsade kring döden och hur man kommer vidare efter en förälders död och hur man vill att andra runt omkring en ska reagera. Allt var fint ordnat och jag blev extra glad över Goodiebagen med både Peter Barlachs och Lina Forss nya bok. Fifteen love och Kär i kärleken.



Elin har tidigare bloggat om filmen Jag saknar dig, Jag saknar dig här. Hon var betydligt mer lyrisk över filmen än vad jag är. Jag känner mig osäker och vet inte riktigt vad jag tycker. Den var välgjord och väldigt snyggt sammanvävd i slutet. Det var också väldigt bra att den liknade boken så mycket. Ofta brukar filmresultatet bli helt annorlunda än boken, men regissören här har verkligen lyckats spegla boken. Det jag inte gillade med filmen gällde skådespelarna. Det tog tid för mig att vänja mig vid hur de spelade och lät. Huvudpersonen lärde jag mig gilla först i slutet och vissa skådespelare lärde jag mig aldrig tycka om. Vissa stunder kändes det överspelat och konstigt. Men allt som allt var det en bra svensk ungdomsfilm att se fram emot.

Det ska bli väldigt spännande att höra vad ni tycker om filmen. Den har premiär 19 augusti. Håll ut!

3 kommentarer:

  1. Skulle inte du, eller någon av er andra som bloggar här, kunna tipsa om när det är olika event som har med böcker att göra? Jag vill så himla gärna gå, men vet aldrig när någon är.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Men oftast får vi speciella inbjudningar av olika personer. Jag är ju ny på Tonårsboken så jag har inte så många adresser. Men vill du få inbjudningar till olika evenemang och filmvisningar från Bonnier och veta mer om deras böcker kan du höra av dig till: tove.kullenberg@bonnierförlagen.se och be om den informationen;)
    Kram!

    SvaraRadera