måndag 20 juni 2011

Intervju med Josefin Schygge!

Josefin Schygge är just nu aktuell med boken "Hjärtat power off" och hon har tidigare skrivit ungdomsboken "Hatar att älska". Hon arbetar även som talskrivare, föreläsare och lärare. Just nu är hon ute på en bloggturné med "Hjärtat power off" och vi är väldigt glada över att hon valt att gästa vår blogg den här veckan.

Båda dina böcker handlar om väldigt svåra ämnen, vad lockar dig att skiva om just det?Jag vet inte hur många gånger jag innan jag började skriva fick rådet "Skriv där det bränns", och det är i de här ämnena det bränns för mig. Jag vill att det ska kännas att läsa mina böcker. 

Har det alltid varit en dröm att bli författare? 
Det har alltid varit en dröm att arbeta med skrivande i någon form, som journalist, författare, Copy, lektör, lärare...

Vad är det roligaste samt tråkigaste med att skriva? 
Skrivandet är som bäst när man tappar bort allt annat, när texten får ett eget liv - ungefär som när man läser något riktigt bra. Tråkigt., det har jag när kritikern smyger sig på och stryper orden. 


Vad arbetar du på just nu?
Ärligt. Tidigare har jag haft svårt att prata om manus som inte är avslutade, jag försöker bli lite mer öppen med det men... Låt oss säga så här. Jag har ett manus som ligger och jäser och en idé till ett manus där jag just nu skriver synopsis. Det ena handlar om att våga ta för sig och det andra om svek. 


Vad får du inspiration från? 
Jag pratar hellre om drivkraft än om inspiration. Jag drivs framåt i viljan att utvecklas.


Vilka böcker tycker du själv om att läsa? 
Jag är allätare vad gäller litteratur, men jag kastar mig över Mons Kallentofts deckarserie, Johanna Nilsson, Johan Theorin.

1 kommentar:

  1. Kommer det någon recension på Hjärtat Power Off? Såg att ni har läst den :)

    SvaraRadera