onsdag 22 juni 2011

Fin berättelse som lämnar spår

När jag var på Xpublishings kontor för några veckor sedan för boksamtalet om "Nybörjarguide till livet eller kaosteori" fick jag när jag gick därifrån en av deras nya böcker "En gång" av Margaret Wild som tack. En oroligt fin, kort och allvarlig berättelse.

Boken handlar om Bram, Al och Gabe. Tre killar som arrangerar hemliga fester. Bram ser till att de aldrig blir påkomna, Al fixar spriten och Bram lockar tjejerna.
Det är ungefär vad som står på halva baksidetexten. Och första gången jag läste det blev jag avskräckt. Det lät inte som en bok jag skulle tycka om, om det bara skulle handla om arrangerandet av fester. Men En gång handlar om mycket mycket mer och festerna är mest kulisser. Boken handlar om de tre killarnas smärtor och svårigheter och hur allt förändras när Helen en gång dyker upp på en fest och lyckas se rakt in i Gabe, på ett sett en tjej aldrig tidigare gjort. Hon förändrar honom. Och även andra människor i deras omgivning.

Boken är väldigt speciell. Den är skriven i diktform, så att en sida bara kan vara ett par meningar, uppdelade på ett snyggt och fint sätt. Men boken känns inte som en lång dikt. Bakom orden döljer sig en berättelse och diktformen ger bara berättelsen ett större djup som ger plats för många egna tankar och bilder. Den är allvarlig och sorglig samtidigt som den bär på hopp och är full av styrka. En perfekt bok att läsa i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar