lördag 18 juni 2011

Ungdomsromanerna glöms bort



Om Cirkeln i dagens DN :"Gastkramande och psykologiskt tät berättelse om tonårstjejer som inser att de är häxor. Första ungdomsromanen på DN:s kritikerlista."

Fantastiskt roligt, men är det inte lite konstigt att Cirkeln är den första ungdomsromanen någonsin på DN:s kritikerlista? En lista som kommer ut varje lördag? Med tanke på hur länge listan har funnits och med tanke på hur många riktigt bra ungdomsböcker som har kommit ut de senaste åren är det väldigt märkligt att den första ungdomsromanen kommer först nu.

Det måste väl i alla fall betyda att Cirkeln är något alledeles speciellt. Och det kan jag ju hålla med om.

6 kommentarer:

  1. ... eller att de bara lockats av all uppmärksamhet boken fått, möjligheten för den att slå utomlands och få in Sverige på även ungdomslitteraturskartan.

    Dock har jag ingenting emot detta, för boken är ju ack så bra!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det är skandal att det inte har funnits med någon ungdomsbok tidigare. Jag tror inte heller att det har funnits med någon fantasybok förut (däremot skräck kanske - Ajvide Lindqvist, Hellberg, Fager, skulle jag kunna tänka mig).

    Jag hoppas verkligen att det kan uppstå något slags Cirkelneffekt: 1) fler vuxna/vuxenkritiker upptäcker svenska ungdomböcker, 2) fler upptäcker svensk fantastik, 3) mer svensk fantastisk publiceras. :) (det kanske låter som om jag har storhetsvansinne nu, men jag hoppas verkligen! :) )

    Fin blogg, som alltid! :)

    /Sara Bergmark Elfgren

    SvaraRadera
  3. Ja, det är faktiskt jättekonstigt att de inte tar med fler ungdomsböcker. Ska läsa Cirkeln snart, jag har inte hunnit än!

    SvaraRadera
  4. Hejsan, Hanna, Elin och Klara!

    Jag har några frågor. Fast först vill jag säga att jag tycker ni är fantastiska! Jag gillar ert sätt att skriva, det ni gör och eran bokstil.

    Jag gillar precis som ni också att läsa. Jag kan sluka böcker lika bra som ni. Men det är så här att det kommer i omgångar och ibland, som nu, går det så segt att läsa. Så jag undrar.. hur gör ni när hjärnan inte vill ta in vad det är som står och det tar hundra år att läsa klart sidan?
    En sista fråga bara, hur har ni råd att köpa så många böcker? Satt och kollade på lite inlägg nu det senaste och fick syn på ett med en bild på fyra (?) bokhyllor och en stor hög med böcker. jag förstår inte hur ni har varken plats eller pengar. Kanske jag bara är snål, för det är jag.. som fxn, ursäkta. Eller om ni lägger alla pengar på böcker.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Hej Johanna!
    Vi har inte ignorerat dina frågor utan vi alla är bortresta och har svårt att få tag på internet. (De senaste dagarnas inlägg är skrivna i förväg).
    TACK för allt fint beröm förresten! Blev verkligen glad :)

    Jag kan försöka svara på dina frågor för min del. När det går riktigt segt för mig när jag läser försöker jag ofta tvinga mig själv till att ta mig igenom sidorna i förhoppning att det blir bättre längre fram. Men om den verkligen inte blir det slutar jag och läser något bättre istället, men det händer väldigt sällan.

    Sanningen är att jag nästan inte köper några böcker längre. Utan förlagen skickar böcker till mig för att de vill att jag ska recensera dem. Men jag har alltid lagt mer pengar på böcker än på mycket annat.

    För att få plats med bokhyllorna så har jag fått offra mycket annat. Till exempel har pianot och byrån fått åka ut och det är väldigt trångt i mitt rum. Även här har jag prioriterat böcker framför annat.

    Kommentera gärna om du har fler frågor :)

    Glad sommar
    / Elin

    SvaraRadera