lördag 11 juni 2011

Amy and Roger's Epic Detour

Det är originaltiteln på Fyra dagar och fyra nätter. Och visst är deras omväg "Epic". Kände själv vid många tillfällen att jag bara ville hoppa in i en bil och köra genom hela USA. Detta blir mitt största boktips till tjejkompisarna i år, helt klart sommarens "must have."

Amy har inte kört bil sedan hennes pappa dog i en bilolycka. Tre månader har gått och tragedin har lett till att Amys familj helt splittrats. Amy är kvar i Kalifornien, hennes bror har skrivits in på rehab och hennes mamma har flyttat till Connecticut. Men nu måste Amy flytta till sin mamma, och bilen måste hon ta med sig. Chafför blir nittonåriga Roger, son till sin mammas värdinna. Men istället för att åka den väg deras mammor planerat tar de en lång omväg och upptäcker USA på egen hand.

Det här är en helt underbar historia. Så typisk amerikansk YA och det är inget negativt, vem älskar inte amerikansk young adult? Men Fyra dagar fyra nätter hamnar nästan högst på listan. Jag drogs med i berättelsen, följde Amy och Rogers vänskap och resa som om inget annat existerade. Jag blev helt fast!
Detta är dessutom den perfekta guiden genom USA, plötsligt vet jag massor om olika delstater och snabbmatskedjor - mycket bättre än skolans geografiböcker. Alla bilder i boken gjorde berättelsen ännu finare. Det var allt från kvitton till kartor och jätte bra spellistor.
Här är fina exempel: 

5 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag jättesugen på att läsa den här boken! Kanske hinner jag klämma in den denna sommar..?

    SvaraRadera
  2. Åh Elin, jag ska genast beställa den här boken inför sommaren!

    SvaraRadera
  3. Dette virker som den perfekte bok til en fin sommerdag på stranden :)

    SvaraRadera
  4. en riktig måste ha bok!! tack för er härliga blogg, är inte längre tonåring själv (27 år) men älskar dock "tonårsböcker". är sjukt besatt av böcker och har fått många härliga tips här hos er :) så tack för att ni lägger tid på att skriva till oss läsare!!

    // jenny

    SvaraRadera
  5. Men man fick veta så litet, Kalifornien är ju inte USA, och inte var det mycket om Kaliofornien heller, annat än snabbmatställen och turistfällor ...
    inga särskilt spännande personporträtt
    inte språkligt utmanande
    men fort gick det att läsa.
    Jag tyckte att det var en typisk lättläst-bok-som-man-bara -läser-en-gång (flera svenska nya u-böcker är så mycket bättre)

    SvaraRadera