lördag 25 juni 2011

Flickan och havet

Kathi Appelt är kanske mer känd som författare för de lite mindre åldrarna. Men när jag läste "Lova att du går tillbaka" blev jag helt förtrollad, det var en så fin berättelse som var omöjlig att inte förälska sig i. Dessutom passade den alla, ungdomar, barn och vuxna. Så när jag nu började läsa "Flickan och havet" trodde jag att det skulle vara lika dant.

Flickan och havet handlar till stor del om en barns fantasier. Tanas mamma är en sjöjungfru som återvänt till havet. Tana bor därför tillsammans med tjejen Signe på Ostronskalsvägen vid Texas kust. För henne är inte världen mycket större än människorna och husen i den lilla byn. När Tana en dag klantar till det så att alla blir arga på henne blir hon förtvivlad. Hon beger sig därför ut på havet för att hitta sin sjöjungfru mamma och be om hjälp.

Det här var verkligen en söt berättelse men den fångade mig inte riktigt. Jag tyckte den saknade det där magiska som fanns i "Lova att du går tillbaka". Jag kan tyvärr inte säga att även "Flickan och havet" passar alla, men för de yngre är det definitivt en läsvärd bok!

Läs istället "Lova att du går tillbaka"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar