tisdag 19 april 2011

Höstnytt

Jag sitter just nu och mumsar i en massa nyhter. Jo det är sant, B.Wahlströms publicerade precis höstens utgivning (i april). Lite väl långt kvar till hösten kanske men det kommer så mycket bra att jag NÄSTAN längtar. Efterlängtade fortsättningar är Mer än ögat ser 4 och Gone 3. Men de var de här två böckerna som fångade mig mest:

När jag vaknar finns du inte - Cat Patrick 
"Varje kväll när sextonåriga London Lane går och lägger sig, suddas hennes minnen ut. Istället minns hon vad som kommer att hända i framtiden. Varje morgon när hon vaknar måste hon lita till den lapp där anteckningarna från gårdagen står. Helt hopplöst blir det när hon träffar världens snyggaste kille och inte har någon minnesbild alls av honom dagen därpå. Till råga på allt ser London ibland korta bildsekvenser flimra förbi av framtiden. Bilder av en begravning får henne ur balans. Vems död är det hon bevittnar. Sin egen? Eller nya pojkvännens? Varför finns han inte med i hennes framtid? London inser att hon är tvungen att gräva i det förflutna. Varför försvann hennes minne när hon var fem? Vad var det egentligen som hände då?"

 
Strimmor av hopp - Ruta Sepetys 
"Litauen 1941
Lina är precis som alla andra femtonåringar i Litauen, hon målar och tecknar och blir förälskad i pojkar. Tills en kväll när Sovjets hemliga polis slår in dörren och för bort familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn på väg mot ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här tvingas de att arbeta hårt under oumbärliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva.
Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva?"

7 kommentarer:

  1. Haha, lite kul faktiskt, det var exakt samma böcker som jag såg och tyckte verkade väldigt bra:)
    /Mathilda

    SvaraRadera
  2. Självklara val, eller hur?

    / Bokfinken

    SvaraRadera
  3. Lite kul, när jag kollade på B Wahlströms hemsida för några dagar sen var det också dem jag fastnade lite extra för + några andra också!

    På min blogg kan du vinna Lögner, av Sara Shepard, http://bokclara.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Åh, de verkar bra! Men jag ser fram emot sommaren först, så att man hinner läsa alla andra böcker på vill-läsa-listan :)

    SvaraRadera
  5. De där böckerna verkar riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har läst den litauiska boken och den är bra. Träffade Ruta på Puffins kontor för några veckor sedan, och gjorde även en kort intervju.
    http://bookwitch.wordpress.com/interviews/ruta-sepetys-i-pretty-much-killed-everyone/
    Läs den försiktigt, för där kan finnas spoilers. Som synes av titeln ville hon ta livet av fler personer än hennes editor lät henne göra.
    Jättetrevlig tjej, som dessutom älskar Meg Rosoff.
    Cat Patricks bok har jag haft sittande ett tag. Kan inte bestämma mig för om jag vill läsa den eller inte. Hon ska ha någon slags bloggturné nu när boken kommer ut i England.

    SvaraRadera
  7. den där första boken tänker jag allt lämna in i ett inköpsförslag till vårt bibliotek här i stan :)

    SvaraRadera