måndag 25 april 2011

Av författaren till Vampire Diaries

Poppy har fått reda på att hon har cancer och bara några veckor kvar att leva. Vad hon inte vet är att hennes bästa vän, James, är vampyr. Han tillhör Nattensvärld som består av varulvar, vampyrer, häxor, hamnskriftare etc som håller sig dolda för människorna. James kan rädda Poppy från sjukdomen och göra henne till vampyr. Men inom Nattens Värld finns det regler, den första är att man inte får avslöja Nattens världs existens för en människa och och den andra att man får inte bli kär i en människa. När James nu bryter mot båda dessa är både hans och Poppys liv i fara.

Det här är deffinitivt inte den bästa vampyrboken jag läst. L.J. Smith kan mycket bättre än så här, det är Vampire Diaries ett bevis på. Det är en intressant idé med Nattens värld, som världen innan "vampyrerna kom ut ur kistan" i True blood. Men språket kändes alldeles för hoppigt och rörigt och jag fastnade inte riktigt för karaktärerna. Precis som med Vampire Diaries känns det som Lisa Jane Smith måste ha varit Stephenie Meyers stora inspirationskälla. Ådermännen här (de som bestämmer och hemlighåller vampyrernas existens) påminner läskigt mycket om Voltori i Twilight. Annars är "Att lura döden" en lättläst vampyrbok med en bra story. Bra tidsfördriv och perfekt bok att läsa när man inte har så mycket tid.

5 kommentarer:

  1. Jag har läst dom 6 första böckerna i Night World-serien och dom blir bättre och bättre kan tilläggas :)

    SvaraRadera
  2. Kul att höra! Kändes som om första boken mer var en förberedelse inför resten i serien och jag kan tänka mig att det kommer bli mycket bättre. Hoppas resten översätts då :)

    SvaraRadera
  3. Du vet att det är precis tvärtom va? The Vampire Diaries böckerna kom ut långt innan Twilight ens existerade?

    SvaraRadera
  4. Jodå, det var det jag menade. Att Stephienie Meyer måste ha fått inspiration av L.J.Smiths böcker. Men det kanske står lite otydligt ;)

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte den här boken var väldigt bra, lite kort men som sagt bra. Jag ville ju såklart att dem andra böckerna i Night World-serien skulle handla om Poppy. Blev lite besviken när jag förstod att varje bok i Night World-serien handlade om olika personer. Däremot tycker jag det är roligt när någon som t.ex. Ash är med i flera av böckerna, som t.ex. "Att lura döden" och "Nattens döttrar". (BTW: Om ni gillar Night World så kommer ni nog också gilla: "The secret circle", som handlar om häxor, förtrollningar, romantik och annat spännande. Ger er bara ett bok tips om ni gillar L.J Smith, och hennes böcker.)

    SvaraRadera