torsdag 14 april 2011

I am number four - Filmrecension

I am number four handlar om John Smith som är utomjording, han kom till jorden tillsammans med nio andra ungdomar när deras planet Lorien förstördes. John ser ut som en människa, beter sig en människa men han har krafter som en människa inte har. Nu har modagorians, de som förstörde Lorien hittat till jorden och letar efter de nio som överlevde som är enda hindret för dem att ta över jorden. De måste döda alla i en speciell ordning.

Nummer ett dödades I Malaysia.
Nummer två i England.
Och nummer tre i Kenya. 
John är nummer fyra, han står på tur.

En film som är otroligt sevärd! Jag och kompisarna blev helt tokiga, vi kan inte sluta prata om den eller sluta spela upp vissa scener ur den. Gillar man de lite verklighets baserade sci-fi filmerna ska man absolut se I am number four. Jag fastnade verkligen för filmen för den innehöll nästan allt, ibland skrattade man och i nästa sekund satt man på helspänn. Det blir ju inte sämre av att den snygga Alex Pettyfer (han jag tycker ska spela Peeta i hungerspelen) är huvudrollen John.

Något som är ännu bättre är att I am number four är från början en bok av pseudonymen Pittacus Lore. Boken låg etta i 7 veckor på The New York Times lista för de mest sålda böckerna för barn och ungdomar. Den finns inte på svenska och jag vet inte om det är något förlag som köpt rättigheterna för den än men kommer den ut så tvekar jag inte på att kommer finnas i min bokhylla. Uppföljaren kommer den 23 augusti 2011 och det är planerat att det ska bli en serie på sex böcker.


Här kan man läsa delar av boken på engelska och här är trailern.

4 kommentarer:

  1. Vet ni om boken har kommit på svenska ännu? :)

    SvaraRadera
  2. Inget förlag har så vitt jag vet gett ut den. Den är inte heller med på någon av förlagens höstutgivningar så det kan nog dröja om den nu översätts alls. Men vi får hoppas!

    SvaraRadera
  3. Filmen är grym! Jag såg den här om dagen med min kompis och det är något jag inte ångrar. Boken är inte planerad att komma ut på svenska, men får jag reda på något om det skriver jag här!

    SvaraRadera