fredag 22 april 2011

En superfavorit!

Vänta en sekund! Låt inte er själva slänga ett ointresserat ögonkast på det här inlägget och sedan flyga vidare i cyberrymden. Låt inte all text tråka ut er, låt inte det ganska intetsägande omslaget och titeln bedra er. Det här är en bok ni inte får missa, en läsupplevelse ni sent kommer glömma och aldrig sluta tänka på. Ge den en chans, ge den här recensionen en chans, ni får absolut inte missa en av 2011 mest omtalade böcker.

När Katherine flyttar till Sydney är hon fast besluten att inte låta någon få reda på hennes förflutna. Aldrig nämna hennes mördade syster, trasiga familj eller egna stora sorg. Men när en tjej vid namn Alice vill bli Katherines vän känner hon sig smickrad. Alice är tjejen alla vill vara kompis med, hon är livfull, vacker och oerhört populär. För första gången efter tragedin har Katherine roligt igen, hon är lycklig. Men Alice ville inte bli Katherines vän utan orsak, det finns en del av henne som vill Katherine illa. Hon känner till hennes hemlighet, och när Katherine inser det är det redan för sent.

Jag överdrev inte förut, det här är en av årets bästa böcker. Författaren har jämförts med J.K. Rowling och Stephenie Meyer men där håller jag nog inte med. Jag skulle hellre jämföra boken med Donna Tart, en thrillerversion av "Den hemliga historien" fast kortare, mindre detaljerad och mycket mycket mer spännande. (OBS, den är inte bättre än "Den hemliga historien", det är svårt att slå). Älskar författarens sätt att skriva, strukturen och de verklighets trogna karaktärerna.

Den handlar om hemligheter och lögner, kärlek och illvilja och hur handlingar kan leda till tragedier sorgligare än något annat. Det här kan bli vem som helst favorit, ung som gammal, kille som tjej, EMO som ballerina. Det enda som krävs är att du ger den en chans.

9 kommentarer:

  1. Nu blev jag jättesugen på att läsa denna! :D
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. har läst den, och håller 99% med dig!(har inte läst nån bok av donna tart)

    SvaraRadera
  3. Okej, jag känner nu att jag nog måste läsa den:)

    SvaraRadera
  4. Det där var elakt , nu måste man ju fortsätta läsa inlägget ;O

    SvaraRadera
  5. Sofie och Anna: Kul att ni blev nyfikna, den är verkligen sjukt bra.

    Naba: Skönt att höra att någon håller med mig, visst är den bra?! Kan inte sluta tänka på den, och ryser nästan varje gång :)

    Elisabet: Hahah, jo lite det som var tanken, eller i alla fall att du skulle bli en aning nyfiken. Detta är en sådan där bok jag nästan vill tvinga alla jag känner att läsa. Så bra är den :)

    SvaraRadera
  6. Åh, jag brukar aldrig läsa den här typen av böcker - inte på länge i alla fall - men recensionen gjorde mig faktiskt intresserad. Hamnar defintiivt inte högst upp på min mentala läsningslista men väl så kommer den med där.
    Jag har inte läst den Hemliga Historien, men tycker mig hört talas om den. Är det den som handlar om en sekt och ett gäng unga män på ett internat eller är jag helt ute och cyklar?
    Glad Påsk :)

    SvaraRadera
  7. Du som har läst den, är det en vuxenbok eller ungdomsbok? Har också läst den men har lite svårt att placera den, på bibblan står den på vuxenavdelningen men jag tycker nog att den borde hamna på ungdom, eller?
    Bokfink

    SvaraRadera
  8. Hannah: Du är väldigt nära. Den handlar om ett gäng ungdomar på ett college som i hemlighet provar olika riter och ritualer tills det tillslut går snett...

    Bokfinken: OJ är det verkligen så?! Jag tycker att den definitivt borde finnas på ungdomsavdelningen också. Precis som jag skrev är det här en bok för både vuxna och ungdomar.:)

    SvaraRadera
  9. Gammalt inlägg men...
    Har velat lösa den här boken i cirka 2 år. Förmodligen var det nog mest namnet Alice som drog mig till den men trots min starka lust att läsa den blev det aldrig av.
    I somras var jag på ett läger och på det lägret hade dom ett bibliotek vilket jag tyckte var AWESOME!
    I slutet av lägret sålde dom ut ALLA böcker (alla var nyinköpta före lägret) för 5kr/st och då köpte jag bland annat Sanningen om Alice. (Äntligen).
    Jag började läsa den ganska direkt och ja, den var JÄTTE bra! ;)

    SvaraRadera