onsdag 1 juli 2009

Vindens skugga


Daniel finner vindens skugga i de bortglömda böckernas gravkammare i Barcelona.
Han blir som besatt och innan solen hinner stiga nästa morgon så är den utläst.
Han bestämmer sig då för att ta reda på mer om författaren och hans olika verk.
Men det är få som har hört talas som Julián Carax, namnet på författaren. De få som vet vem han är har inte mycket att berätta och de som läst hans böcker kan inte berätta annat än att boken blivit uppbränd.

Jag är helt fast. Min näsa ger nästan avtryck i pappersidorna på Carlos Ruiz Zafóns bok Vindens skugga, och det är knappt att jag kan släppa den.
Det är så mycket jag kan skriva om den men för en gångs skull sammanfattar jag det till en läsbar text.
Jag blir lika fast i gåtan om Julián Carax som Daniel och jag kan riktigt känna lukten från de fuktiga gatustenarna i Barcelona och det virvlande suget i Daniels vindens skugga.
En bok fylld med hemligeter, spänning, kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar