torsdag 23 juli 2009

En bok som sticker ut från sin sort



Nu läser jag glöm mig inte av Anne Cassidy.
Jag har väldigt svårt för böcker som handlar om bortrövade barn som sedan upptäcker att deras föräldrar inte är deras föräldrar och så måste de ta reda på sanningen bla bla bla....
Det finns för många som går i nästan exakt samma stuk.
Men Cassidys bok är anourlunda på ett sätt som gör att jag gillar den så mycket mer.
Den är inte som hemligheten eller Saknad: Jennie tre år som jag båda måste säga egentligen är för lite yngre barn, 11 - 13 åringar kanske.
Glöm mig inte går så klart också att läsa i den åldern men till skillnad från de två böckerna nämda ovan så är mysteriet i denna boken själva mamman.
En liten granflicka, Jade, kidnappas ur sin säng mitt i natten. Nästa dag ringer polisen på Stellas dörr och ber att få prata med hennes mamma.
Stella blir chockad när de visar sig att hennes mamma är huvudmisstänkt. Det förflutna hinner ikapp och en fruktansvärd händelse som ägde rum för över tjugo årsedan kommer upp till ytan.
En annan serie om kidnappade barn är Meg Cabots Saknad, som även den sticker ut ur mängden. Den handlar om en tjej som kan hitta försvunna personer, därbland barn på mjölkpaketen. En serie jag kan rekomendera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar