måndag 6 juli 2009

Ett annat sätt att vara ung


Här kommer en.
Här kommer en annan.
In i bilden kommer de, utifrån.
De kommer att mötas.
En av dem ska dö.
Det regnar lite.




Vad är detta? Boken är ju helt vrickad! Så tänkte jag när jag började på Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson.
Men jag hade redan dumpat en av hans böcker och jag hade lovat mig själv att ge honom en chans.
Visst tycker jag att han skriver väldigt tråkigt men ju längre in i boken jag kommer desto nyfiknare blir jag på slutet.

En ska dö, Andreas eller Eldin, vem?
Hannah är vuxen nu, hon bor i en egen lägenhet och får bestämma över sitt eget liv.
Om hon vaknar upp på morgonen och inte orkar gå till skolan så går hon inte.
Istället för skolan kanske hon skriver små lappar med dikter på som hon sedan klistrar upp på väggen.
Hannah har många funderingar och tankar. En dag börjar hon diskutera med gymnasieläraren Per Nosslin på ett café. Efter det blir inget sig likt.
Eldin kommer in i hennes liv. Andreas kommer in i hennes liv.
Saker förändras.

1 kommentar:

  1. Så tyckte jag också, att Per Nilsson verkade tråkig alltså. Men så läste jag du & du & du - ett MÄSTERVERK! /Pernilla

    SvaraRadera