fredag 24 juli 2009

Harry vs Harry


Okej, nu har jag alltså sett Harry Potter och halvblodsprinsen.
Jag måste säga att jag är förvånad. Jag trodde inte att de skulle få med så mycket händelser som de fick. Jag hade ärligt väntat mig det värsta, jag hade ju hört att de ändrat historien lite så att den skulle funka bra som film.

Men det fanns några små saker som jag ogillade. Det första att Ron berättade att hans mamma inte ville skicka tillbaka honom till Hogwarts. Det är en skymf mot Molly! Molly är en tuff tant trotts att hon kan vara väldrigt kärleksfull när det gäller hennes barn. Men hon är med i Fenixorden! Hon litar på Dumbeldore och vet att Hogwarts är det säkraste stället man kan befinna sig på! Aldrig att hon skulle vilja förbjuda sina barn att åka dit. I sjunde boken är hon till och med SUR för att Ron, Hermione och Harry inte åker tillbaka till skolan TROTS att en dödsätare är rektor på skolan, och dessutom Dumbeldores mördare!!
Om de ville visa på något sätt att föräldrarna börjar bli osäkra och rädda. Som Patill tvillingarnas föräldrar som ville ta hem Parvati och Padma så kunde de göra det på annat sätt.

Kärleken var också väldigt väldigt överdriven. Men jag tycker ändå inte det gör något, de visar att de blivit äldre och dessutom lättar det upp hela filmen som i själva verket är ganska mörk.
Att Hermione pratade ut om sina känslor för Ron med Harry kändes lite fel för mig. Jag är ju helt inne på att de HAR känslor för varandra men inte fattar de själva som i boken där de bråkar men inte vet vad de bråkar FÖR.
Det kändes lite konstigt men man får fatta att boken och filmen är två olika saker och om man ska hålla på och jämföra så kan man hålla på hur länge som helst, se bara på mig!

Några få sista uttal innan jag slutar. Jag tycker de har fått till det bra i det stora hela och skapat en riktigt bra film där de fått med viktiga detaljer som: Oroligheterna, kärlek, halvblodsprinsen, Malfoys uppdrag, modförsöken och Horrokruxerna har de lyckats förklara briljant
Jag är nöjd med själva filmen sen kändes det lite som en förberedelse film inför de två sista.
Hoppas att alla tar sig tid att se filmen. Eller boken för den delen om ni inte har läst den, ett måste.

/ Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar