lördag 18 juli 2009

En bok med sega stunder men spännande handling

Jag undrar när någon skriver boken om en tjej som tvingas vara utan sin dator mycket på sommaren. För i den boken skulle jag definitivt känna igen mig.
En vecka vid sommarstugan har nu passerat där jag mest låg i hängmattan eller på altanen och slukade böcker.
Bland annat läste jag ut Vykort från ingen mans land av Aidan Chambers som jag nu tänker skriva lite om.

I Vykort från ingen mans land får man följa Jacob Todd under hans vistelse i Amsterdam.
Han har blivit inbjuden av en gammal dam som under kriget skötte om hans farfar som var skadad. Nu är damen döende och Jacob hoppas få veta lite mer om sin farfar som dog hos damen.
Damen berättar en historia och när hans vecka är slut har Jacobs liv förändrats på många sätt.

Jag gillade verkligen den här boken. Den hade sina sega stunder och det var inte alltid man hängde med i alla svängarna men handlingen var spännande och man blev uppriktigt nyfiken på slutet för den var inte alltid förutsägbar.
Jag har ju bara läst en bok av Aidan Chambers nu men jag har lust att säga att han är en författare jag starkt kan rekommendera
Det kan jag tyvärr inte säga med tanke på den egentliga lilla uppfattning jag har om honom men istället kan jag säga: Läs en bok av honom och se vad ni själva tycker.
Håller ni med mig, eller gör ni det inte?
Kolla ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar