måndag 10 juni 2013

5 bokserier som gör sommaren komplett


1. Skuggserien - Maria Gripe 
Jag kan inte tänka mig någon bättre sommarläsning än Maria Gripes Skuggserie. Den består av de fyra böckerna Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skuggömman. Böckerna kretsar kring Berta och hushållerskan Caroline, för varje bok utvecklas karaktärerna och hemligheterna tätnar, en typsik gåtfull Maria Gripe historia! 

2. Systrar i Jeans - Ann Brashares 
Det kanske känns uttjatat, men ärligt talat, finns det någon bättre sommarläsning är Systrar i Jeans? Att få följa med Tibby, Carmen, Lena och Bridget på deras sommaräventyr är nästan bättre än att bege sig ut på ett eget. 

3. Narnia - C.S. Lewis 
Sommaren är den perfekta tiden för att ta sig an hela Narnia-serien. Sju böcker som skiljer sig från allt annat i barn och ungdomslitteraturen. Trots att det numera finns ett överflöd av fantasyböcker finns det nästan inget som slår Narnia. Har man en gång hamnat i Narnia, vill man aldrig därifrån. 

4. En prinsessas dagbok - Meg Cabot 
Böckerna om Mia Thermapolis är smarta, underhållande och snabblästa. Mia är en underbar karaktär som får mig att skratta högt var jag än befinner mig. Bokserien är fylld av nördiga referenser till andra böcker och filmer. Dessutom är varje bok kort och lätt att ta med sig i väskan. 

5. En ö i havet - Annika Thor 
Jag gissar att Annika Thors serie om Steffi och Nelli får många att tänka på sommaren. En stor del av boken utspelar sig i Göteborgs skärgård under andra världskriget och man får se hur de två tyska flyktingbarnen ser på den svenska sommaren och det svenska livet. Det är en serie som berör på djupet och som går att läsa igen sommar efter sommar. 

Tidigare sommarläsningsinlägg: 
2011

/Elin och Hanna

1 kommentar: