onsdag 26 juni 2013

En man med många talanger


Tom Ripley är en psykopat. Det räcker för att fascineras av Patricia Highsmiths klassiska deckaroman En man med många talanger. Mr Ripley åker till Italien med uppdraget att få hem rikemanssonen Dicke Greeleaf till USA. I Italien blir han snabbt vän med Dickie och fascineras av den rika och bekväma livsstilen. När han efter några månader upptäcker att Dickie börjar tröttna på hans sällskap ser han bara en enda lösning. Att mörda honom och ta över hans identitet.

 Med spänning följer jag, inte morden, utan Ripleys tankegångar och komplexa karaktär. Hur han mördar, ljuger och manipulerar utan samvete, och hur den godtrogna omgivningen accepterar allt han säger. Hela romanen osar 50-tal och får mig att längta till Italiens alla städer. För ovanlighetens skull är det underhållande att läsa om mord. Plötsligt finner jag mig själv helt inne i händelseförloppet och bläddrar ivrigt för att få reda på Mr Ripleys nästa drag. Jag vet inte om jag sympatiserar med eller ogillar Mr Ripley, jag bara fascineras. Det är ingen tvekan om att jag kommer fortsätta läsa om den minst sagt underliga Mr Ripley.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar