söndag 30 juni 2013

Every you, every me

Jag gick in i en bokhanel för att köpa David Levithans nya bok Invisibility, istället hittade jag en lite äldre bok av honom nämligen Every you, every me. Den handlar om Evan. Hans bästa vän Ariel togs brutalt ifrån honom och allt han har kvar är sorg och saknad. En dag hittar han ett foto på sig själv. Några dagar sedan hittar han ännu ett foto och så fortsätter det. Fotona föreställer honom, Ariel och platser de varit på. Är det Ariel som kommit tillbaka? Om inte, vem vet så mycket om honom och varför blir han stalkad?

Boken är skriven precis som Rör mig inte, med överstrykna meningar här och var. Tyvärr är det inte David Levithans starkaste roman. Även om boken är väldigt vackert skriven blir det tillslut för mycket känslor. För mycket om hur mycket Ariel betydde för Evan och hur mycket han saknar henne. Jag vill veta mer om hur Ariel var som person och om alla karaktärer runt omkring. Att historien är så begränsad passar inte i en historia som väcker så mycket nyfikenhet hos läsaren. Jag är också rätt skeptisk till att boken innehåller bilder på karaktärerna, bilder som inte alls stämmer överens med min egna bild av dem. Mina förhoppningar ligger nu istället på Levithans senaste roman Invinsibility.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar