lördag 8 juni 2013

3x Filmer

Som jag skrivit tidigare är det otroligt många böcker som blir till film. Nu i veckan har jag sett ikapp lite filmer som baseras på böcker. Tänkte passa på att recensera alla tre i ett och samma inlägg!

Warm Bodies (2013)
Jag hade höga förväntningar på Warm Bodies, samtidigt var jag lite orolig att den skulle bli småtöntig som film. Där hade jag verkligen inte behövt oroa mig, redan från första början var den underbar. Kärleken var inte fånig, actionscenerna var inte överdrivna, allt hade en humoristisk och cool prägel som man bara var tvungen att älska. Dessutom var det riktigt bra musik hela filmen igenom!


Now is Good (2012)
Now is good är filmatiseringen av min favoritbok Innan jag dör. När jag såg den blev jag både besviken och överraskad. För det är inte samma historia. Det sker exakt samma saker i filmen som i boken, men filmen känns ändå helt annorlunda från den bild Jen
ny Downham målar upp i sin roman. Samtidigt var den otroligt sorglig, gullig och fin. Det var
omöjligt att inte gråta i slutet, men jag saknade Jennas frustation och beslutsamhet. Dakota Fanning fick henne mer att kännas som en känslokall zombie emellanåt. Ändå kan jag inte såga den helt, för det var verkligen en fin och rörande film!

Looking for Alibrandi (2000)
Jag visste ingenting om filmatiseringen av Melina Marchettas debutroman. I början kändes den rätt töntig och gjord för yngre åldrar. Men efter ett tag växte den brutalt, historien blev bara starkare och mer rörande för varje minut. Karaktärerna kändes precis som de i Marchettas roman och det var som om jag läste boken än gång till. Otroligt rolig, rörande och fin, se den så fort ni kan!

1 kommentar:

  1. Hatar när filmer förstör känslan man fick av boken, bra inlägg! :)

    SvaraRadera