lördag 29 juni 2013

Juninovellen

Elin har läst: Innan himlen faller av KG Johansson
Minns ni novelltävlingen Mix-förlaget och SF-bokhandeln anordnade i våras? Nu finns det vinnande bidraget utgivet i digital form. Innan himlen faller handlar om Julia. Hon lever i en värld som sakta tynar bort. Bitvis förlorar människorna sina kroppsdelar och minnen medan himlen sakta faller mot marken. Julia skriver för att komma ihåg, och i en värld som sakta försvinner blir orden det enda att hålla fast i. Innan himlen faller I är en riktig värdig vinnare. Hela noveller är skickligt skriven, hur Julia kämpar för att inte förlora minnet och hur orden i slutändan blir det största vapnet. Det var länge sedan jag var så här fast i en novell, ett stort tips till varenda en av er!

Hanna har läst: Ravioli av Klas Östergren
Denna novell är det första jag läst av Klas Östergren, en författare jag varit sugen på länge. Vi får möta en man som arbetar på ett byggnadsprojekt tillsammans med sin vän och dennes bror. De lever endast på Ravioli under flera veckor och en speciell relation utvecklas mellan kompisen och kvinnan som bor vid byggnadsprojektet. Det är inte några Ravioli kan bli.
konstigheter - det är verklighetstroget, vardagstrist och ganska dystert. Tyvärr lyckas inte novellen riktigt beröra, underhålla eller imponera, den känns mest väldigt platt. Novellen sticker dock ut lite från många andra noveller jag läst som varit mer surrealistiska och oväntade. Och som tur är kan noveller (även om de inte alltid lyckas fånga läsaren) vara en bra ingång till upptäckten av en författare, och det hoppas jag att

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar