onsdag 28 december 2011

Elins årssummering!

Årets bästa översatta bok 
Det har kommit ut många bra översatta böcker i år. Några är till exempel Erebos, Feber och Älskar Hatar. Men min favorit är utan tvekan Sanningen om Alice av Rebecca James. En historia som tog andan ur mig och som jag fortfarande inte kan sluta tänka på.

Årets bästa svenska bok 
Cirkeln! Hur länge har inte vi ungdomar saknat en historia av det här slaget? Känns lite som tonåringarnas "Millenium". Inte bara att den är svensk, utan det är en riktigt bra historia också som har mer klass och kvalité än Twilight och alla amerikanska Paranormal böcker tillsammans. Heja Cirkeln!



Årets största besvikelse 
Tycker att jag har läst ovanligt få "dåliga böcker" i år. Men en bok där jag gav upp redan efter 60 sidor var Rampant, som handlade om monster-enhörningar, hela historien kändes så överdriven att jag inte tyckte det var värt att fortsätta.

Årets bästa bokköp 
Klassikerboxen jag köpte under bokrean, blir lycklig bara av att titta på de fina omslagen. Dessutom är det  underbara böcker också. Agnes Cecilia, Alice i underlandet, Den hemliga trädgården... <3


Årets bästa filmatisering av bok 
Jag saknar dig jag saknar dig!

Årets bästa omlästa bok 
Läste om hela Vampire Academy serien innan sista delen Yttersta offret kom ut i september. Kan helt enkelt inte sluta älska serien, lika bra hur många gånger man än läser om den.

Årets finaste bokminne 
När jag och Hanna intervjuade Cornelia Funke på bokmässan! Kändes väldigt stort och vi trodde aldrig att så många människor skulle komma och titta! Hur roligt som helst.

Årets bästa bok på annat språk 
Jellicoe Road! Alltså vilken bok. Troligtvis den bästa boken jag läst i år och i vår kommer den på svenska!!

Årets bästa debut 
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag.  Sarah Olsson skriver otroligt fint och underhållande om kärlek vänskap och livets alla sidor. Helt vansinnigt underbar!

2 kommentarer:

  1. Sanningen om Alice! Jag älskar den, det är en av mina favoritböcker!

    SvaraRadera
  2. Ja så himla bra!! Känner att jag måste läsa om den nu under 2012.

    SvaraRadera