torsdag 29 december 2011

Hannas årssumering!


Årets bästa översatta bok
Nybörjarguide till livet eller kaosteori av Lia Hills! En bok full av spänning, funderingar kring livet, kärleksproblem och sorg efter döda föräldrar.


Årets bästa svenska bok

Hoppas av Åsa Andeberg Strollo. Hoppas är otroligt aktuell och tar upp det viktiga ämnet hemlöshet bland ungdomar. Extra plus för att den utspelar sig i Stockholm och att jag kände igen mig genom hela boken.

Årets största besvikelse 
Jag har läst så många bra böcker i år och har knappt upplevt någon besvikelse. Men George Orwells Animal Farm var inte alls som jag föreställt mig. Det kändes som om berättelsen stod och trampade på samma ställe och att händelserna hela tiden återkom.
Årets bästa bokköp 
Årets bästa bokköp måste nog vara Jane Eyre som jag köpte på bokmässan. Det är definitivt en av årets största läsupplevelser! Just nu läser jag Jane av April Lindner, en modern verision av Jane Eyre också den otroligt bra och måste räknas in som årets bästa bokköp.


Årets bästa filmatisering av bok 
Simon och Ekarna! Otroligt bra skådespeleri och vackert filmad.

Årets bästa omlästa bok 
Är lite tråkig och mainstream, men måste säga Harry Potter böckerna. Det är verkligen något så speciellt med de böckerna, historien är lika magisk varje gång.


Årets finaste bokminne 
Intervjun med Cornelia Funke på Bokmässan. Känslan efteråt var obetalbar. Jag hade varit så nervös innan och när det var avklarat och vi var så nöjda kändes allt helt overkligt.

Årets bästa bok på annat språk 
Jellicoe Road! Så underbart fantastiskt bra! Jag längtar så mycket efter den svenska utgåvan så att jag riktigt kan gotta ner mig i detaljer och förstå varenda ord i hela boken.


Årets bästa debut 
Antiloper av Ester Roxberg. Det är en tänkvärd berättelse om hur det känns när ens bästa vän inte förstår meningen med livet och inte vill leva längre.

2 kommentarer:

  1. Kul att du upptäckt Jane Eyre! Jag rekommenderar som filmatisering BBC-serien från 2006 med Ruth Wilson och Toby Stephens: det bästa!
    Gott nytt år
    Gitta
    VBU Högbergsskolans bibliotek
    Ludvika

    SvaraRadera
  2. Om Animal Farm gissar jag att den inte funkar för yngre läsare idag. Jag läste den i din ålder, men det var ju på 1970-talets början. Då såg världen annorlunda ut och man tänkte lite olika. Och så hade vi inte alla de tonårsböcker som finns nu.
    Jane Eyre däremot är så gammal att den alltid gäller. Och så skulle jag säga att den är bättre än Animal Farm, fast det ska man väl inte säga, för AF var viktig, rent politiskt.
    Så fortsätt att läsa gamla böcker, men sålla bort dem som kanske har åldrats på fel sätt.

    SvaraRadera