torsdag 8 december 2011

No och jag!

Trettonåriga Lou är överintelligent och en ganska ensam tjej. När hon ska göra ett föredrag i SO:n bestämmer hon sig för att prata om om uteliggare. Hon träffar artonåriga Lou som ställer upp på att intervjuas inför föredraget. Under deras samtal blir det sakta vänner och Lous medlidande och oro för No växer. I ett försök att rädda henne får No flytta hem till Lou och hennes föräldrar.

Det är osäkert om No och jag var tänkt som en ungdomsbok från början, men den passar verkligen perfekt för ungdomar att läsa! Det är en historia som är svår att släppa taget om. Både No och Lou är annorlunda personer och att se hur deras speciella vänskap växte fram fick mig att fästa mig vid båda. Jag fasade ganska mycket för hur det hela skulle sluta, det är en känslomässig resa full av vänskap, svek, familjerelationer och kärlek. No och jag är en bok jag rekommenderar till alla, både unga och vuxna, för det här är något man bara inte får missa!

Boken har också blivit film, här hittar ni trailen!

1 kommentar:

  1. Låter väldigt intressant, måste kolla om den finns att beställa någonstans i kommunen! :)

    SvaraRadera