onsdag 1 september 2010

Science-fiction


Nu känns det som om skolan kommit igång på riktigt. Sommaren, den som man trodde inte hade något slut, har man lämnat bakom sig och är nu bara ett minne. I svenskan har vi börjat arbeta med Science-fiction. Nu får ni säkert upp en Star Wars liknande bild i huvudet men så är det inte alls (inte för att Star Wars är dålig, jag älskar filmerna!) utan mina klasskamrater har faktiskt lyckan att läsa Hungerspelen på svenska lektionerna. Visst låter det underbart?!

Jag själv har så klart redan läst dem och läser istället 1984 av George Orwell och har börjat på Harry Martinssons Aniara, gillar dem jätte mycket. Men jag tänkte att jag lika gärna kan samla ihop några bra ungdoms science-fiction böcker och sammanställa listan här på bloggen. För några månader skrev jag om ungdomsdystopier (försöker fortfarande beta av den listan), skillnaden är förstås inte så stor men det finns super bra science-fictionböcker som inte är dystopier och de är absolut värda att få en egen lista.

1. Darlah
Darlah skrämde skiten ur mig. Jag som annars sällan blir rädd för böcker blev riktigt skraj av Darlah. Det är inte en Science-fiction helt och hållet utan snarare en blandning mellan Science-fiction och övernaturligt. Men den är ändå värd första platsen på listan.

2. Hungerspelen.
Inget snack om saken. Behöver jag ens skriva varför den platsar på listan?

4. Genom dina ögon
Meyer förvånade mig rejält när hon från att ha skrivit om vampyrromanser plötsligt gav ut en 500 sidors krypande framtidsskildring om utomjordingar som tagit makten på jorden. Sedan visade den sig ändå vara en kärlekshistoria, om inte en udda sådan. Men som hon själv skrev, detta är en Science-fiction bok för de som inte gillar Science-fiction. Hon har gjort det förut och hon kan göra det igen!

5. Ful
Jag gissar att denna även platsar som science-fiction. Läsvärd!

6. Liftarens Guide till Galaxen.
Ännu oläst, men ligger och väntar på nattygsbordet. Har hört för mycket galet om den för att kunna hålla min nyfikna näsa borta.

Detta är vad jag kom på nu. Precis som tidigare är ni mer än välkomna att ge era egna tips om ungdoms Science-fiction :)

2 kommentarer:

  1. Du måste gå i världens bästa skola :D

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare och tipsar om Vren-böckerna av Lotta Olivecrona. Nu har jag visserligen inte läst dem men de kanske ändå platsar på listan...?

    /Jennie

    SvaraRadera