måndag 13 september 2010

Höst och Vinter!

Hösten kommer alltid med så mycket härliga nyheter! Redan i somras kunde jag börja se höstens utbud på förlagens hemsidor och sen dess har det dykt upp nya böcker hela tiden. Förutom sista delen i Hungerspelen revolt, längtar jag efter Berusad av evigt liv, tredje delen i mer än ögat ser. Komma över av underbara Ingrid Olsson och Bara kärlek kan krossa ditt hjärta av Gunnar Ardelius. Nästa torsdag sätter bok och biblioteksmässan igång här i Göteborg. Jag hoppas kunna hitta många av böckerna där, har länge sparat pengar inför bokmässan och många böcker planeras att inköpas. Tyvärr är den nog en bok som jag inte kommer att hitta där.

Nämligen Jokern, Markus Zusaks nya bok. Efter Boktjuven har jag inte hört mycket av honom. Han kom ut med två väldigt platta böcker, bland annat Knock out som jag inte fastnade för. Och Egentligen. Hur ska han kunna lyckas slå Boktjuven? Eller ens göra en lika bra? Det kanske är det enda minuset med att skriva en riktigt bra bok, att det är svårt att överträffa den. Jokern verkar även den handla om en ganska stökig kille precis som Knock out, jag gissar att han gillar att skriva om den sortens killar (med undantag från Boktjuven). Någon gång mellan oktober och februari kommer Jokern ut, som vanligt är B.Wahlströms otydliga med sina utgivningsdatum.

3 kommentarer:

  1. Vad kul med en bokblogg för tonåringar. Det skulle jag själv vilja haft när jag var ung. Vet ni att det finns en bok som heter Tonårsboken? (Jag är en av författarna.)
    Kolla här: www.stressaner.se Vill ni recensera den här på bloggen så skicka oss ett mejl, så får ni ett gratis ex.
    Hälsningar Eva

    SvaraRadera
  2. Jokern är faktiskt inte en ny bok av Markus Zusak, utan en skriven före Boktjuven men som först nu kommer på svenska. Orginalet heter The messenger/I am the messenger. Den är bra men inte i närheten av Boktjuven

    SvaraRadera
  3. Jag gillade Jokern (I am the Messenger), men visst är den skriven före Boktjuven. Knockout (The Underdog) var väl den första boken han skrev, vid väldigt unga år dessutom, så det är inte så konstigt att han har blivit bättre sen dess. Men det ska bli spännande att se vad som kommer efter Boktjuven (Bridge of Clay kommer 2011). /Malin

    SvaraRadera