onsdag 8 september 2010

Lock and Key



Jag blev precis en av 57 000 människor som gillar Sarah Dessen på facebook. Ni kan tycka vad ni vill men 57 000 är ett imponerande antal fans för en ungdomsförfattare . Jag menar, David Levithan har endast 1000 fans och Meg Cabot har till exempel 17 000 (på fb). Nu när jag läst ut min fjärde Dessenbok börjar jag fundera på om jag tröttnat. Börjar det bli lite tjatigt kanske? Jag letar verkligen efter fel, men misslyckas totalt. Dessen förblir min felfria favorit.

I Lock and Key sticker Rubys mamma. Ruby tycker att hon klarar sig bra själv men när hyresägarna hittar henne i ett hus utan varken ström eller vatten anmäler de det till socialen. Till slut hamnar hon hos sin stora syster Cora, de har inte hört från varandra på många år. Cora visar sig både vara gift och bo i ett flott hus i ett exklusivt område och redan första dagen sätter de Ruby i en snobbskola. Med Ruby tänker inte stanna kvar hos sin syster, när hon klättrar över grannens staket i ett rymningsförsök krockar hon nästan med grannens son,
och det är då hon träffar Nate.

Ännu en Dessen-roman med slukarvarning. Kanske inte favoriten men Äh! orkar inte hålla på att jämföra. Det var underbart att följa Rubys utveckling från omöjlig till åtminstone hanterbar. Hur hon tillslut hittade hem och hur relationen mellan henne och Cora tillslut förbättrades under berättelsens gång. Kanske inte lika mycket kärlek som i de andra Dessen böcker jag läst, men det var inget minus, här är det istället mycket fokus på familj. Som ni ser satte jag verkligen in mig i familjeproblemen och stod hela tiden på Rubys sida och hejade på, vilket kändes härligt!

Näst på tur är The truth about forever som jag velat läsa i evigheter och Someone like you som jag blev extra nyfiken på idag när jag läste den här recensionen.

4 kommentarer:

  1. Lock and key är väldigt bra tycker jag! Jag gillade relationen mellan Ruby och hennes syster samt Ruby och systerns man vars namn jag glömt i den tidiga morgonen.

    Kul att du blev sugen på Someone like you, hoppas du bloggar om den sen så jag får läsa vad du tycker.

    Nu ska jag också bli ett fan av Sarah Dessen på facebook : )

    SvaraRadera
  2. Jag läser nu the truth about forever och har inte kommit långt i boken men måste säga att jag redan är fast jag bara älskar Sarah Dessens böcker så mycket! Lock&Key är också grym!
    :)

    SvaraRadera
  3. Hello :) denna boken vill ja ju läsa <3 Kramar cici

    SvaraRadera
  4. Härligt att ni också gillar den! Det är ju faktiskt en riktigt super bok, precis som hennes andra böcker. Är väldigt nyfiken på The Truth about forever, hoppas du gillar den Gudon.

    Det är bara att låna cici, om du kan tänka dig att läsa på engelska vill säga.

    SvaraRadera