tisdag 28 september 2010

Testa något nytt

När jag gör en recension måste jag alltid ha boken vid mig, bläddra genom den, undersöka omslaget noggrant som om det skulle berätta något för mig. Nu har jag inte boken här, den finns kvar i Sverige och jag befinner mig i London. Boken jag tänkt recensera är den lättlästa versionen av Joyce Carol Oates bok Svart flicka, vit flicka.  

Som tur var gjorde boken ganska starka intryck, inte handlingen utan mer hur den var skriven. Jag inte läst så mycket lättläst. Jag föredrar för det mesta orginalen, hur krångliga och svåra de än är att läsa. Men man måste testa något nytt. Lättläst här var inte rätt för mig, handlingen grep aldrig tag i mig utan blev istället en lång redogörelse.

Handlingen i korta drag.  Genna och Minett blir rumskompisar när de börjar på college, Genna är vit och Minett är svart. Genna gör tydliga försök att bli vän med Minette men Minette visar tidigt att hon inte vill ha några vänner. Efter en tid utsätts Minett för rasistiska hot och något senare dör hon i en hemsk brand. Femton år senare är Genna vuxen och hon börjar skriva om hennes förflutna...

Lättläst är perfekt om man bara vill få historien berättad för sig. Det är bra att det finns böcker som är omskriva till lättlästa men jag tror inte det passar mig, dessutom var det för många lösa trådar. Vem skickade hoten? Jag har ingen aning!  Något jag däremot skulle vilja testa är att läsa en bok där originalet är skrivet på ett lättläst sätt. Det får bli nästa "testa något nytt" grej.

3 kommentarer:

  1. Hej hej! Har en fråga; När kommer tredje boken ur serien Hungerspelen på svenska? När kommer den till biblioteket på svenska?
    Har läst både ettan och tvåan, kan knappt vänta till trean! Så spännande :)

    Eran blogg är bäst, kram =)

    SvaraRadera
  2. Hej Amira! Tredje delen kom ut i dagarna, har inte varit i en bokhandel på sistone men den borde finnas snart.
    Men biblioteken har jag faktiskt ingen aning om, du får nästan fråga dina bibliotekarier :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Ville bara säga att jag diggar eran blogg jätte mycket :D tack för alla boktips! Funderara på att starta en bokblogg själv med en kompis, verkar så kul!
    Kram!/Hedvig

    SvaraRadera